מיכל דבירברכות למיכל דביר, תלמידת מחקר במגמה לטכנולוגיות בחינוך, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, בהנחייתם המשותפת של פרופ' דני בן-צבי וד"ר יותם הוד. מיכל נבחרה לתוכנית היוקרתית עמיתי עזריאלי לשנים 2018-2021. תוכנית עמיתי עזריאלי הוקמה על מנת לקדם מצוינות אקדמית בתארים מתקדמים במוסדות המוכרים להשכלה גבוהה בישראל. התוכנית בוחרת את סטודנטים הטובים והמוכשרים ביותר מישראל ומחו"ל, ומעניקה להם תמיכה כלכלית נדיבה, שמטרתה לאפשר להם לפתח את מחקרם בד בבד עם האפשרות לצמוח ולהתפתח כמנהיגים בתחומם. הקרן שמה לה למטרה ליצור קבוצה מובילה של אנשי מקצוע ואקדמיה שתעשיר את משאב ההון האנושי האקדמי והטכנולוגי בישראל.


מיכל מספרת על מחקרה: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים

בעוד שתחום הסטטיסטיקה נתפס פעמים רבות כתחום דעת טכני, מתמטי, מורכב, השמור למעטים, עידן המידע הנוכחי מחייב את אזרחי המחר לפתח מגוון רחב של כישורים סטטיסטיים, כגון הערכה ביקורתית של ייצוגים ויזואליים וקבלת החלטות מבוססות נתונים בתנאים של אי-וודאות. כל אילו ניתנים לפיתוח גם ללא שימוש בפרוצדורות או חישובים פורמליים. מחקר הדוקטורט שלי מצטרף למאמץ הגלובלי הנעשה בשנים האחרונות בתחום החינוך הסטטיסטי, שמטרתו פיתוח סביבות למידה מוגברות טכנולוגיה ופדגוגיות חדשניות, שיענו על אתגר זה, כחלק מפרויקט קישורים – פרויקט עיצוב ומחקר ארוך טווח בהנהגתו של פרופ' דני בן-צבי (החל מ- 2005), שמטרתו פיתוח חשיבה סטטיסטית של לומדים צעירים. המחקר שלי מתמקד בהיבט מרכזי של חשיבה סטטיסטית בלתי פורמלית: חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים. על אף מרכזיותו, הבנה מעמיקה יותר של מאפייני חשיבה עם מודלים ומידול סטטיסטיים היא חיונית, על מנת שניתן יהיה לרתום את מלוא הפוטנציאל הפדגוגי שגלום בה. בפרט, מחקרי מציע מסגרת תיאורטית המתרגמת את תהליך המידול הסטטיסטי הסבוך לשלושה תתי תהליכי מידול נפרדים, אם כי לא בלתי תלויים: תהליך פיתוחו ושיפורו של מודל המייצג השערה, מודל המייצג נתונים, ומודל שמייצג את אופן ההשוואה ביניהם. מבין השלושה, אני מצביעה במיוחד על חשיבותה של פעולת ההשוואה ומתעניינת בתפקיד החיוני של פעולה זו. טענתי היא שפעולת ההשוואה מתפקדת כזרז ללמידה ולחשיבה, ומעודדת המשך שיפור ועידון של שני סוגי המודלים האחרים.



כמה מילים על עצמי

אני בעלת תואר ראשון במתמטיקה מהטכניון, ותואר שני בחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה (בהצטיינות יתרה, בהנחיית פרופ' דני בן-צבי). במקביל ללימודי עבדתי כמורה, במגוון מסגרות – בעיקר כמורה לפסיכומטרי ביואל גבע וכמתרגלת בטכניון. במסגרת עבודתי נחשפתי לקשיים, שחווים לומדים מבוגרים, שהחלו כבר בגיל צעיר הרבה יותר ולא טופלו היטב. חשיפה למחקרים הרותמים פדגוגיות חדשניות של למידה פעילה, שימת הלומד במרכז, מתן מקום לביטוי אישי והצמחת רעיונות, עודדה אותי להאמין כי הבסיס לפתרון הוא פיתוח סביבות למידה מתאימות ויישומן כבר בכיתות המקודמות. בפרט, העשייה המחקרית של פרויקט קישורים השתלבה היטב עם האני מאמין שהתחלתי לפתח, ובזכות צוות המחקר, שאני זוכה לעבוד איתו, מתאפשר לי כל יום מחדש להמשיך ולפתח את רעיונותיי. מטרתי היא להמשיך בעשייה המחקרית ולשלב בה המשך הוראה של אוכלוסיות מגוונות, ובפרט מורים, על מנת לפתח תובנות תיאורטיות ולהתנסות ביישומן.

הרצאה ביום הפתוחביום רביעי שעבר התקיים במרחב הלמידה העתידי (FLS) בפקולטה לחינוך היום הפתוח של המגמה לטכנולוגיות בחינוך (בחלון חדש), ובמהלכו סטודנטים וחברי סגל השתתפו בפעילויות מגוונות: פעילות בתחנות שהוכנו על ידי הסטודנטים, הצגות ודיונים בתהליכים ובתוצרים של הלמידה במגמה, הצגה של שולחן החול הממוקם במרחב הלמידה העתידי, ועוד. באירועים השונים נכחו סטודנטים, אנשי סגל ומועמדים ללימודים במגמה. במסגרת האירוע התקיימו שני טקסים חגיגיים של חלוקת מלגות לסטודנטים וסטודנטיות מצטיינים במגמה - טקס חלוקת מלגת יעקב דון ז"ל, בו חולקו מלגות לפרויקט גמר מצטיין וכן תעודת ציון לשבח לפרויקט מצטיין נוסף, וטקס חלוקת מלגות קרן סילבר, ובו חולקו מלגות לעשרה תלמידי מחקר מצטיינים לתואר שני ושלישי.

לצפייה בתמונות מהיום הפתוח לחץ כאן (בחלון חדש)

מדליהתלמידי ותלמידות המגמה אשר זכו במלגות על שם רחל ואליעזר סילבר לשנת תשע"ח, הם:

Epistemic Thinking in the Context of a Strategy Game: The Roles of Gaming Expertise and Disciplinary Expertise

נעמה אדרי

פיתוח אוריינות חישובית באמצעות פעילויות מחשב ללא מחשב בקרב ילדי גן

ביאן מסארוה

למידת ביולוגיה בגישת מערכות מורכבות באמצעות חקר מודלים המייצגים חמש רמות במדרג הביולוגי בקרב תלמידי חטיבת ביניים

שני גולדשטיין

ביטויי אי וודאות של תלמידים צעירים במהלך הסקה סטטיסטית בלתי פורמלית ומידול

אורנה וקנין

הבנת הקשר בין התנהגויות נהיגה ודפוסי תנועה בצפיפות: השוואה בין למידה באמצעות התנסות בסימולציה שיתופית לבין למידה בשיטה מסורתית

תמר גבאי

למידת תיאוריה דרך מעשה: טרנספורמצית למידה ברמת תואר שני דרך נקודת מבט של מייקרס

בוריס איבינדר

חומר רב בתנועה: למידת מדעים מתוך בנייה של מודלים חישוביים של מערכות מורכבות

ג'נאן סאבא

הטמעת חדשנות בבתי ספר: כיצד לתמוך בדינמיקה פרודוקטיבית של שותפויות עיצוב בין חוקרים לצוותי חינוך

מאיה בנישו

הבנייה של זהויות אישיות וחברתיות בלימודי תרבות יהודית-ישראלית

איתן כהן

התפקיד של השוואת מודלים בשיקולי החשיבה של לומדים צעירים עם מודלים ומידול סטטיסטיים בלתי פורמאלים

מיכל דביר

 

תלמידות המגמה לטכנולוגיות בחינוך, אשר זכו במלגה ובציון לשבח על שם יעקב דון ז"ל לשנת תשע"ח, הן:


שירה זיליקוביץ זכתה במלגה ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "טוב לכתוב"

סיגל נוימן זכתה בציון לשבח ע"ש יעקב דון ז"ל על פרוייקט הגמר שעיצבה: "סיפורי סבתא"

רחל ואליעזר סילבר ז"ל ראו בהוראה ובחינוך אמצעי להשגה של עצמאות כלכלית ורוחנית, הן ברמה האישית והן ברמת הכלל, ופעלו לשם כך במהלך חייהם. קרן ההנצחה אשר הוקמה בשנת 2014 מתוך עזבונם, שמה לה למטרה לבטא את רוחם זו. לאור הישגיה האקדמיים יוצאי הדופן של המגמה לטכנולוגיות בחינוך, הישגים שבזכותם נבחרה על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה להוביל את מרכז המצוינות הישראלי (LINKS I-CORE) לחקר למידה בחברת המידע, בחרה בה קרן ההנצחה לשם מתן מלגות הצטיינות לתלמידי מחקר (תואר שני, שלישי ובתר-דוקטורט) זו השנה הרביעית.


יעקב דון ז"ל היה מורה ואיש משפחה מסור, תלמיד לקראת דוקטורט בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה, במגמה לחינוך, חברה ותרבות, בהנחייתו של ד"ר אורן גולן. יעקב נרצח בפיגוע ירי בח' בכסלו תשע"ו (19.11.2015).
קרן דון, לזכרו של יעקב דון ז"ל הוקמה בשנת 2017 במטרה להנציח את יעקב דון ז"ל, ולבטא את רוחו של יעקב, שהיה איש חינוך בכל רמ״ח איבריו. אהב חינוך ומעל לכל אהב את תלמידיו. "איש של חינוך וחיוך", כפי שמתארים אותו חבריו.

טקסי הענקת המלגות יתקיימו עם סיום שנת הלימודים, ב 13.6.2018, במסגרת ה"יום הפתוח" של המגמה לטכנולוגיות בחינוך. הזוכים והזוכות ישתפו את הקהל במחקריהם ובפרוייקטי הגמר שעיצבו בקצרה.

לטם פרי חזן ואריה קיזל"ההורים, הצמאים לשינוי בשיטות הלמידה, צריכים להפסיק לקבל את אופנת החדשנות הנמהרת בחיבוק חם. עליהם לדרוש חשיבה על חזון לפרופיל בית ספרי ייחודי - שלא יהיה מורכב רק ממלים ריקות מתוכן על למידה משמעותית - ותוכנית יישום ארוכת טווח. עליהם להבין שהאופנות החדשניות המזדמנות אמנם נמכרות בשיח מפתה של למידה משמעותית וחשיבה מחוץ לקופסה ונראות נפלא בעדכונים הבית-ספריים, אך הן עלולות לזרוק את הילדים ואת הצוות החינוכי לתוך כאוס תזזיתי. עליהם גם לדרוש דיווח על התקציבים המושקעים ביוזמות חדשניות נקודתיות, על מקורותיהם ועל סדרי העדיפויות החינוכיים שהם מכתיבים", כתבו ד"ר לטם פרי-חזן, ראש המגמה לניהול מערכות חינוך וד"ר אריה קיזל, ראש המגמה לפיתוח פדגוגי של מערכות חינוך בפקולטה לחינוך, בטור דעה שפורסם בעיתון "דה מרקר" (בחלון חדש).
Menu