תמונת הילדה מההזמנהיום העיון השנתי של המגמה לביבליותרפיה עסק במקורות השראה וגיבורי ילדות. במושב הראשון אירחנו את העיתונאית והבמאית דבורית שרגל עם סרטה "איפה אלה קארי ומה קרה לנוריקו סאן", להקרנת הסרט ולראיון עם הבימאית בעקבותיו. זהו סרט מסע בלשי מפותל בעקבות גיבוריהם הנעלמים של הספרים הבלתי נשכחים: אלה-קרי הילדה מלפלנד, נוריקו-סאן הילדה מיפן, דירק הילד מהולנד והגיבורים הישראלים מהקיבוץ והמדבר.
המושב השני ביום העיון כלל שתי הצגות מקרה טיפוליות, ובמושב השלישי הקשבנו לד"ר רחל צורן ולסופר חיים באר.

דבורית שרגל היא עיתונאית לשעבר ובלוגרית ישראלית, הידועה בזכות הבלוג ולווט אנדרגראונד (באנגלית: Velvet Underground, על שם להקת הרוק) שהיא כותבת, העוסק במתרחש באמצעי התקשורת בישראל.
דבורית שרגל החלה את דרכה בעיתונות בעיתון "חדשות" ב-1987. בהמשך עברה לערוך ב"עיתון תל אביב", ומשם ל"מעריב", כעורכת משותפת של המקומון "זמן תל אביב", ולאחר מכן כעורכת בכירה ב"נשיונל ג'יאוגרפיק" מבית מעריב. במקביל החלה לכתוב ביקורות קולנוע לשבועון "רייטינג", ולאחר מכן הייתה גם סגנית העורך. את דרכה בעיתונות סיימה באוגוסט 2007. לאחר מכן, עד כמחצית 2008 ערכה את אתר תוכן הגולשים "תפוז".

ד"ר רחל צורן היא ביבליותרפיסטית, מרצה, מדריכה ומטפלת. היא מרכזת את מסלול ההכשרה המקצועית בביבליותרפיה ומלמדת במגמת המ"א לביבליותרפיה.ספרה הקול השלישי: איכויותיה המרפאות של הספרות ואפשרויות יישומן בדיאלוג הביבליותרפי, יצא לאור בהוצאת כרמל (2000), מהדורה שניה ומתוקנת 2009. ספר שיריה, נייר שקוף, יצא לאור בהוצאת כרמל (1991).

חיים באר (רכלבסקי) נולד בשנת 1945 בירושלים. אביו, אברהם רכלבסקי, נולד וגדל ברוסיה, חסיד שהתפקר. לאחר שהקומוניסטים פגעו בבני משפחתו, הפנה עורף לתרבות הרוסית שלאורה התחנך, ועלה לישראל. בירושלים הוא פגש אישה נאורה בת-ירושלים. בספרו חבלים פורש חיים באר בגילוי לב את סיפורם המורכב ורב-העוצמה של הוריו, ובו זיכרונותיו האינטימיים ביותר מעובדים ומקבלים משמעות חדשה.
הסופר חיים באר הוא אמן הסיורים בעקבות סופרים. שנים רבות הוא מוביל את תלמידיו בעקבות עגנון, ברנר ואחרים. ויש גם סיור על מיוחד על חיים באר העובר מבית הספר בו למד עד לביתו בשכונת גאולה. אמא רציונליסטית שהאמינה לנבואת מקובל, סבתא פנטזיונרית המספרת סיפורי אמת ואבא שאינו מאמין באלוהים, אך שומר מצוות ומקים בית-כנסת מיוחד במינו. על אלה ועל השפעתם על נער רגיש ומוכשר שיהיה לסופר.
הסופר חיים באר הוא פרופ' מאוניברסיטת בן-גוריון, חוקר ספרות עברית.

יום העיון, שאירח כשלוש מאות משתתפים, היה פתוח לציבור הרחב, לסטודנטים וסגל האוניברסיטה ולציבור המתעניינים בלימודי ביבליותרפיה.

קישור להזמנה המלאה של יום העיון

לצפייה בתמונות מיום העיון לחץ כאן

International Teacher Education Promising Pedagogies הפקולטה לחינוך מברכת אתthe book's cover image פרופ' לילי אורלנד ברק, דיקן הפקולטה לחינוך, על הוצאת הכרך הראשון בסדרת ספרים בינלאומית בעריכתה יחד עם פרופ' שריל-קרייג, בהוצאת Emerald.

הסדרה תחת הכותרת: "International Teacher Education: Promising Pedagogies" מכילה פרקים בנושאים מגוונים שכתבו מיטב החוקרים הבינלאומיים בתחום הכשרת מורים.

הכרך שיצא לאור הוא הראשון מבין שלושה ספרים שיצאו בסדרה:

To this point in time, teacher education has been approached in mostly insular ways because it is largely driven by state and national education policies. However, the spread of the global economy and the increased stature of international comparison tests (i.e., TIMSS) has changed all that. All countries in the world understand that education is vital to human and economic prosperity and that teacher education unavoidably is implicated. But the snag is this: political forces shaping public opinion in individual nations (particularly the U.S.) are deeply divided concerning how teacher education should proceed. This book acknowledges this Achilles heel tension, but does not become weighed down by it. Instead, it focuses on 'the practical' (Schwab, 1969), matters that have been locally deliberated and enacted. Pedagogies are named, origins (cultural/practical/theoretical/policy roots) are traced and a live example of the pedagogy unfurling in the local setting is presented from an insider-view. After that, the conditions necessary for the pedagogy to be transported successfully to another international location are discussed.

לעמוד הספר בהוצאה לאור

hadas s1ביום עיון שנערך לכבוד הסופרת הגרמניה ג'ניפhadas vaismanר טגה באוניברסיטת חיפה, ראיינה את הסופרת פרופ' הדס ויסמן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם והתכנית הבינלאומית לתואר שני בלימודי השואה.  

את יום העיון פתח פרופסור אלי זומר, מבית הספר לעבודה סוציאלית,  שסקר מחקר שערך אודות גרמנים בני הדור השני, החיים בישראל.
לאחר הרצאתו הוזמנה ג'ניפר לבמה יחד עם פרופסור הדס ויסמן שראיינה את ג'ניפר טגה ושאלה שאלות אודות הספר המרתק והדמויות הכל כך שנויות במחלוקת של אמה, סבתה וסבה. אט אט נפרשה בפני הקהל מסכת האירועים המרגשים והמפותלים של פרשת חייה של הסופרת, כשהיא מגלה פתיחות רבה, רגישות רבה והרבה קסם אישי.

בריאיון שולבו קטעי קריאה מתוך הספר "אמון – סבא שלי היה יורה בי"  ע"י נעמה רביב, סטודנטית במסלול לתיאטרון חברתי טיפולי.

לצפייה בהקלטת האירוע לחצו כאןhadas vaisman

arabic numמאמר חדש שכותרתו: "Number Processing in Arabic and Hebrew Bilinguals: Evidence Supporting the Compatibility Effect" מאת ד"ר דיא גנאים ופרופ' רפיק איברהים, חוקר במרכז מרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח בלקויות למידה וראש התוכנית ללקויות למידה בשפה הערבית, בחוג ללקויות למידה התפרסם בכתב העת Journal of Cross-Cultural Psychology.

האם דוברי ערבית מעבדים מספרים דו-ספרתיים בצורה שונה ?

דוברי ערבית מעבדים מספרים דו-ספרתיים בערבית בצורה שונה מאשר בעברית, כך על פי ממצאי מחקר חדש שנערך על-ידי פרופ' רפיק אברהים וד"ר דיא גנאים מהחוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה ואשר התפרסם בכתב העת- Journal of Cross-Cultural Psychology. מתברר ש "מערכת המספרים הדו-ספרתיים אינה מיוצגת באופן בלעדי בציר מספרי מנטלי של כמות, אלא בנוסף לייצוג זה קיימים ייצוגים נפרדים של ספרות האחדות והעשרות", ציין פרופ' אברהים.

הרבה הבדלים שפתיים דווחו בביצוע מטלות מספריות שונות בשפות הודו-אירופאיות, אך מעט מהם עשו שימוש בשפה הערבית במטלות אלו תוך התבססות על תיאוריה של עיבוד מספרים. במחקרם, נצלו פרופ' אברהים וד"ר גנאים מהחוג ללקויות למידה וממרכז אדמונד י. ספרא לחקר המוח את השפה הערבית בה המספרים הדו-ספרתיים שונים מהשפה העברית הן במבנה הלקסיקלי ( ערבית - ٠١٢٣٤٥٦٧٨٩ לעומת עברית - 0123456789 ), והן במבנה התחבירי הכולל את הסדר של ספרות העשרות והאחדות וזאת ע"מ לבודק, האם ישנה השפעה של הייצוג הלקסיקו-תחבירי של המספרים בערבית על  השוואת מספרים ובמיוחד על אפקט התואמות (Compatibility effect). לצורך כך נעשה שימוש בפרדיגמה של מיון נומרי בהשוואת מספרים, תוך ביצוע מניפולציה של תואמות ((Unit-Decade Compatibility בהצגת זוגות המספרים.  במחקר השתתפו נבדקים דו-לשוניים ששפת אמם ערבית, שביצעו מטלות השוואת מספרים בערבית ובעברית בשני פורמטים של הצגת המספרים (פורמט נומרי- דיגיטלי, פורמט ורבלי).

ממצאי המחקר הראו : (1) אפקט עיקרי של פורמט הצגת המספרים: נבדקים הגיבו מהר יותר לזוגות המספרים המוצגים בפורמט הצגה נומרי-דיגיטלי לעומת פורמט הצגה ורבלי. (2) אפקט של השפה בה מוצגים זוגות המספרים המילוליים: נבדקים נטו להגיב מהר יותר לזוגות מספרים מילוליים בשפה הערבית (שפת האם) מאשר בשפה העברית (שפה שנייה). (3) אפקט תואמות הפוך בפערים נומריים קטנים בפורמט הנומרי דיגיטלי בשפה הערבית, ואפקט תואמות רגיל בפערים נומריים גדולים בשפה העברית.  בפורמט הורבלי לעומת זאת, נצפה אפקט תואמות הפוך בפערים נומריים קטנים בשתי שפות ההצגה ערבית ועברית,  בנוסף לחוסר האפקט בפערים נומריים גדולים.

לפי החוקרים, ייצוג פנימי המבוסס אך ורק על ציר מספרים אנלוגי, קרי ללא הפרדה בין ספרות העשרות וספרות האחדות לא יכול להסביר את התוצאות שהתקבלו. על כן, ניתן להסיק כי למערכת המספרים הדו-ספרתיים יש ייצוגים נפרדים של ספרות האחדות והעשרות.

"מדובר בהוכחה לכך שהשפה הערבית אינה מתנהגת כשאר השפות לא רק בפענוח סמליה הגרפיים אלא גם במערכת ייצוג המספר ועיבודו, ולאור כך, שוב עולות שאלות הקשורות ביתרון שיש לדוברי שפות מסוימות על פני שפות אחרות, ומתחדדת חשיבות תפקידה של הפדגוגיה בשיפור רכישת מיומנויות כמו קריאה ויכולות נומריות אצל תלמידים רגילים ומתקשים", אמר פרופ' אברהים.


לצפייה במאמר

jedu 1הפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר סמדר גלעד-חי שסיימה את לימודי הדוקטורט, בהנחייתה של פרופ' אנית סומך, בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך - על זכייתה בפרס מכובד בכתב העת Journal of Educational Administration תחת הנושא של חינוך ואסטרטגיות מנהיגות.

הפרס הוענק לד"ר גלעד-חי מטעם הוצאת Emerald על עבודת הדוקטורט שלה שכותרתה:
"'The day after – consequences of innovation implementation in experimental schools on organizational functioning after the intervention ended: The moderating impact of climate for innovation and principal’s characteristics'”

בהודעה על הענקת הפרס, וועדת העורכים של כתב העת ציינה כי עבודת הדוקטורט מהווה דוגמא למופת של מחקר איכותי ברמה הגבוהה ביותר.

לדף ההכרזה על הפרס באתר ההוצאה לאור

couns fin allתמונה של המסיימים את התוכניתהפקולטה לחינוך מברכת על סיומה המוצלח של התוכנית הראשונה לתואר שני בייעוץ חינוכי לגברים במכללת מבח"ר בבני ברק, בהנהלתה של ד"ר אילנה סבר.

הסטודנטים בתכנית, ממרכז הארץ ומדרומה, הביעו הערכה רבה על איכות התוכנית ועל סגל ההוראה. שניים עשר הבוגרים של התכנית ישתלבו כיועצים חינוכיים בבתי ספר במגזר החרדי. בנוסף, במכללת מבח"ר מתנהלת מזה שמונה שנים תוכנית מ.א. לייעוץ חינוכי לנשים חרדיות. בוגרות התוכנית עובדות כיועצות חינוכיות ברחבי הארץ.

תוכנית מבח"ר לייעוץ חינוכי היא ייחודית, תלת שנתית הכוללת לימודים אקדמיים לצד הכשרה מעשית בבתי הספר. התוכנית זהה לתוכנית הקיימת באוניברסיטת חיפה תוך התאמה לצרכים המיוחדים של האוכלוסייה החרדית. בתום הלימודים מוענק תואר מ"א במגמה לייעוץ חינוכי בחוג לייעוץ והתפתחות האדם מאוניברסיטת חיפה.

התוכניות מהווות הזדמנות משמעותית להכשיר נשים וגברים חרדיים בייעוץ חינוכי ולהרחיב את שורות העוסקים במקצוע חשוב זה גם בבתי ספר במגזר החרדי.

כריכת הספרכריכת הספרהפקולטה לחינוך מברכת את יואב בן-ארי, תלמיד מ.א במגמה לייעוץ חינוכי, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתו המכובדת בפרס שרת התרבות לסופרים בראשית דרכם על קובץ הסיפורים "כל הוורידים הולכים אל הלב" שיצא ב-2013 בהוצאת "אפיק".

בן-ארי כותב את עבודת התזה שלו בנושא: חווית לימודי הספרות בקרב תלמידי תיכון, בהנחיית ד"ר דבי גולדן וד"ר אריה קיזל.
כמו כן, הוא עובד כמורה בבית-ספר יסודי.

מדבריה של שרת התרבות, לימור לבנת, על הפרס: "זו השנה הראשונה בה משרד התרבות מעניק פרסים אלו במסגרת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, במטרה לעודד יצירה ספרותית חדשה ואיכותית. פרסים אלו, המצטרפים לתמיכתו הגדלה של המשרד מדי שנה ביוצרים, יעניקו לסופרים ומשוררים בראשית דרכם את ההכרה והתמיכה, הנדרשות להם, ויסייעו להם בהמשך יצירתם הספרותית. אני מברכת את הסופרים, המשוררים וההוצאות לאור על זכייתם בפרסים אלו, ושמחה על הגיוון הספרותי, הכתיבה האישית והמיוחדת של כל סופר ומשורר אליה ייחשף הציבור הרחב, ועל היצירות החדשות המצטרפות לשוק הספרות בישראל".

להכרזה על הזכייה לחצו כאן

כריכת הספרכריכת הספרהפקולטה לחינוך מברכת את יואב בן-ארי, תלמיד מ.א במגמה לייעוץ חינוכי, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, על זכייתו המכובדת בפרס שרת התרבות לסופרים בראשית דרכם על קובץ הסיפורים "כל הוורידים הולכים אל הלב" שיצא ב-2013 בהוצאת "אפיק".

בן-ארי כותב את עבודת התזה שלו בנושא: חווית לימודי הספרות בקרב תלמידי תיכון, בהנחיית ד"ר דבי גולדן וד"ר אריה קיזל.
כמו כן, הוא עובד כמורה בבית-ספר יסודי.

מדבריה של שרת התרבות, לימור לבנת, על הפרס: "זו השנה הראשונה בה משרד התרבות מעניק פרסים אלו במסגרת החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל, במטרה לעודד יצירה ספרותית חדשה ואיכותית. פרסים אלו, המצטרפים לתמיכתו הגדלה של המשרד מדי שנה ביוצרים, יעניקו לסופרים ומשוררים בראשית דרכם את ההכרה והתמיכה, הנדרשות להם, ויסייעו להם בהמשך יצירתם הספרותית. אני מברכת את הסופרים, המשוררים וההוצאות לאור על זכייתם בפרסים אלו, ושמחה על הגיוון הספרותי, הכתיבה האישית והמיוחדת של כל סופר ומשורר אליה ייחשף הציבור הרחב, ועל היצירות החדשות המצטרפות לשוק הספרות בישראל".

להכרזה על הזכייה לחצו כאן

anna sfard הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' אנה ספרד, החוג לחינוך מתמטי, על זכייתה בתואר המכובד של עמיתת אגודה האמריקאית למחקר בחינוך, AERA. הענקת התואר תסומן באירוע חגיגי שיתקיים במהלך הכנס השנתי של האגודה , באפריל, 2015, בשיקאגו, ארה"ב.  
האגודה, (AERA (American Educational Research Association, מהווה את הארגון הגדול ביותר ובין היוקרתיים ביותר בתחום המחקר החינוכי. מטרת התכנית של עמיתי האגודה היא לתת כבוד לחוקרים חינוכיים עם הישגים מחקריים בולטים בתחומם ובכך, לשקף את מחויבות האגודה למצוינות במחקר ולהוות השראה וקריאת דרך לחוקרי העתיד.  

לדף תכנית העמיתים באגודה AERA

Prof. Anna Sfard conducts research and teach in the domain of learning sciences, with particular focus on the relation between thinking and communication. Through the study of mathematical thinking and its growth,  she aims to contribute to our understanding of human development, on the one hand, and to the practice of learning and teaching mathematics, on the other.

Her work is guided by the assumption that thinking is a form of communication.  Inspired mainly by the work of Wittgenstein and Vygotsky, this non-dualist tenet implies that discursivity – the fact that all our activities are either purely communicational or imbued with and shaped by discourse – is the hallmark of our humanity. Our inclusions in certain discourse communities and exclusions from some others are what situates us socially and culturally and defines us as human beings. Our discourses are also repositories of complexity that underlie our ability to build on achievements of previous generations rather than beginning every time anew.  

Based on these understandings, mathematics becomes a discourse – a well defined, unique form of communication. Here, the gradual accumulation of complexity can be seen with particular clarity.  In her empirical work, Prof. Sfard uses specially designed forms of discourse analysis to observe the processes of discursive growth both in individual learning and along history. Another question that guides her research is that of how the learning of mathematics is influenced by other discourses, e.g. those of cultural values and identity; and vice versa, how mathematics infiltrates other discourses and, in result, tacitly influences also those aspects of our lives that seem to have little to do with anything mathematical.

לאתר האישי של פרופ' אנה ספרד

beeri sביום רביעי, 21.1.15, התקיים מפגש למידה של הסטודנטים לתואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך בבית ספר בארי, בית הספר הפתוח בחיפה,  במסגרת קורס הפרקטיקום.
את המפגש הובילה גב' אריאלה בהלול-דימנד, מנהלת בית הספר, אשר הציגה את תפיסתה החינוכית הייחודית ואת העקרונות והערכים עליהם מושתת בית הספר ובהם בחירה לצד חובה, השתתפות התלמידים בתהליכי ההוראה, אחריות אישית ולמידה עצמאית, הערכה איכותית ועצמאית ועוד.
מנהלת בית הספר פרשה את מטרות בית הספר והאופן בו היא כמנהלת מובילה בית ספר ציבורי (ולא פרטי) לאורן. מבין המטרות שהוצגו: פיתוח היכולת של התלמידים להכיר את עצמם טוב יותר ולדעת למצות את כישוריהם ונטיותיהם האישיות תוך הכרות עם סביבתם, פיתוח כישורי מנהיגות חברתית, עידוד התלמידים להכיר את התכונות האישיות שלהם כתורמות ליצירת מערכות יחסים נכונות ומקרבות בין הפרטים, סיוע לילדים ביצירת דו שיח רב-גילאי עם הסובבים אותם ועוד.    

ביה"ס הפתוח ע"ש בארי הוקם בשנת 1969 ע"י קבוצת הורים ובתמיכת משרד החינוך. מאז שנת הלימודים תשס"ב הוא ממוקם בשכונת נווה שאנן בחיפה. אוכלוסיית התלמידים היא הטרוגנית וכוללת תלמידים מכל שכונות העיר, ללא הבדל דת ולאום.  המורים בבית הספר נבחרים בקפידה בהתאם לאישיותם והזדהותם עם מטרות בית הספר. עליהם להיות שותפים לתפיסת העולם והעקרונות החינוכיים המופעלים בבית הספר והם המופקדים על מימוש קווי היסוד של בית הספר והקנייתם לילדים. ההורים מאוגדים בעמותה ללא מטרות רווח. העמותה מאפשרת התארגנות בצורה חוקית כדי לקדם את מטרות בית הספר הפתוח. ההורים חברים בועדות שונות ופועלים יחד בשיתוף פעולה עם הנהלת וצוות ביה"ס בכל נושא הקשור לביה"ס (הדברים נלקחו מתוך אמנת בית הספר).

dana amir לאחרונה, התפרסמה כתבה על כתיבתה הלירית של ד"ר דנה אמיר, ראש המגמה לטיפול באמנויות - ביבליותרפיה בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, במגזין "חיים אחרים".
הכתבה שוזרת עיון בשיריה של היוצרת יחד עם דברים מתוך הראיון שהתקיים עימה על כתיבתה.

לקריאת הכתבה המלאה לחצו כאן

Talia ShlomiTalia Shlomiהחוג ללמידה, הוראה והדרכה שמח לברך את הסטודנטית, גב' טליה שלומי על קבלת מענק עידוד הצטיינות אוניברסיטאי לתלמידת מוסמך לשנת הלימודים תשע"ה.
ועדת המענק התרשמה מהישגי העבר של טליה ומהתקדמותה הנוכחית. הוועדה מציינת את הישגי עברה, ומחויבותה של טליה שלומי לתחומי החינוך.
מסירות זו של טליה באה לכדי ביטוי הן במצוינותה האקדמית, והן בדבקותה המתמשכת בתחומי החינוך הבלתי פורמלי והחינוך היהודי בתפוצות.
כיום טליה היא תלמידת מוסמך במגמה לטכנולוגיות בחינוך במסלול א' (מסלול עם תזה) במסגרת החוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה.

round tהשנה הושק בפקולטה קורס חדש לתלמידי שנה א' בתואר הראשון בשם - "סוגיות ומחלוקות במערכת החינוך הישראלית". הקורס נועד להעניק לסטודנטים מבט רחב על מערכת החינוך ולפתח אצלם יכולת של השתתפות בדיון חינוכי-מדיניותי ורצון לנקוט עמדה.מטלת הסיום של הסטודנטים בקורס היא כתיבת דף עמדה (בנושא הרפורמות החינוכיות האחרונות) אותו הם מציגים בפני קהל במבנה של "שולחן עגול".  במהלך ההצגה,  המשתתפים בשולחן מעניקים לסטודנט מציג משוב ותגובות.

אירוע "השולחנות העגולים" החגיגי בקורס התקיים ביום ב', 26/1/15 והסטודנטים הציגו עמדות בנוגע להיבטים שונים של רפורמות בעשור האחרון, ביקרו ונתנו משוב אלו לאלו. דיקנית הפקולטה, פרופ' לילי אורלנד-ברק, ראשי חוגים ותלמידי מחקר כיבדו את הסטודנטים בקורס בהשתתפותם ותרמו למשוב ולמעורבות בדיון.

בסיום האירוע ציינו סטודנטים את התרומה הייחודית של הקורס כהזדמנות של התנסות בלמידה אותנטית, מאתגרת וקשורה לשדה. מאידך תיארו חויה לעיתים מורכבת הכרוכה בהתגברות על קושי ומכשולים בעבודה קבוצתית.

הפקולטה לחינוך מברכת את הסטודנטים המציגים על הישגיהם המרשימים בקורס ועל האירוע המעניין.


לתמונות מאירוע השולחנות העגולים

Springer Exceptionality sלאחרונהHuman Exceptionality, יצאו שני ספרים חדשים במסגרת סדרה העוסקת במיוחדות אנושית (Human Exceptionality) מבית ההוצאה לאור של Springer, אותה עורכים פרופ' משה זיידנר, מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם יחד עם פרופ' דונאלד סקלופסקה מהחוג לפסיכולוגיה, באוניברסיטת ווסטרן שבקנדה.
העורכים מזמינים חוקרים להגיש הצעות לכתבי יד רלבנטיים להוצאה לאור בסדרה.  
למידע מפורט על הסדרה המלאה לחצו כאן.

1. הספר: "Resilience Interventions for Youth in Diverse Populations" בעריכתם של ד"ר סנדרה פרינס-אמבורי ופרופ' דונאלד סקלופסקה

Our uncertain times are hard enough for adults to navigate. For all too many young people—even many who appear to possess good coping skills—the challenges may seem overwhelming. More and more, resilience stands as an integral component in prevention programs geared to children and adolescents, whether at risk or not.

Resilience Interventions for Youth in Diverse Populations details successful programs used with children and teens in a wide range of circumstances and conditions, both clinical and non-clinical. New strength-based models clarify the core aspects of resilience and translate them into positive social, health, educational, and emotional outcomes. Program descriptions and case examples cover diverse groups from homeless preschoolers to transgender youth to children with autism spectrum disorders, while interventions are carried out in settings as varied as the classroom and the clinic, the parent group and the playground. This unique collection of studies moves the field toward more consistent and developmentally appropriate application of the science of resilience building.


קישור לדף הספר באתר ההוצאה לאור

לצפייה בשער האחורי של הספר לחץ כאן

 

2. הספר: "Intimate Violence Across the Lifespan" מאת פרופ' טובה בנד-ווינשטיין ופרופ' צבי איזיקוביץ , מאוניברסיטת חיפה

Studies of family functioning as their members age, and of elder abuse at the hands of adult children or caregivers, are recent trends in gerontology. Yet the intersection of these two ideas—the impact of prolonged domestic abuse on elders and their families—has received scant notice. Similarly, questions are posed as to whether abusers "age out" of violence, but answers have been inconclusive.

Intimate Violence across the Lifespan addresses these research gaps with a groundbreaking long-term study of why domestic abuse persists, why it replicates, how abusive relationships may be altered by the processes of aging, and how violence may be stopped. The authors' phenomenological approach to their subject makes extensive use of interviews with family members to present a detailed portrait of family violence and the changing dimensions of control and secrecy as abuser and victim age. Close attention is especially paid to the frequently marginalized experiences of adult children, and how these scenarios play out as they become partners and parents. The section on intervention depicts the multiple challenges of working with husbands, wives, and children, with guidelines for encouraging change, closure, and support.

קישור לדף הספר באתר ההוצאה לאור

tami kazirבמסגרת תכנית "חשופים" של אוניברסיטת חיפה, פורסם סרטון 'מאחורי הקלעים' עם פרופ' תמי קציר, ראש החוג ללקויות למידה.

Tami Katzir received her PhD in Applied Child Development at Tufts University, and was an Assistant Professor at the Harvard Graduate School of Education in the Mind, Brain and Education program between 2002 and 2006.
She joined the Edmond J. Safra Brain Research Center for the Study of Learning Disabilities in 2006 and had been a senior lecturer in the Faculty of Education since 2008. During 2009-2011, Prof. Katzir was a visiting professor of Neurology at the David Geffen School of Medicine at UCLA, as well as a scholar in residence at the Stephan Wise Academy School at Bel-Air.

קישור לצפייה בווידאו  

לאתר האישי של פרופ' תמי קציר

tami kazirבמסגרת תכנית "חשופים" של אוניברסיטת חיפה, פורסם סרטון 'מאחורי הקלעים' עם פרופ' תמי קציר, ראש החוג ללקויות למידה.

Tami Katzir received her PhD in Applied Child Development at Tufts University, and was an Assistant Professor at the Harvard Graduate School of Education in the Mind, Brain and Education program between 2002 and 2006.
She joined the Edmond J. Safra Brain Research Center for the Study of Learning Disabilities in 2006 and had been a senior lecturer in the Faculty of Education since 2008. During 2009-2011, Prof. Katzir was a visiting professor of Neurology at the David Geffen School of Medicine at UCLA, as well as a scholar in residence at the Stephan Wise Academy School at Bel-Air.

קישור לצפייה בווידאו  

לאתר האישי של פרופ' תמי קציר

Agbaria Cloth Clips 2015 CoverAgbaria Cloth Clips 2015 Coverהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר איימן אגבאריה מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על הוצאת ספר השירה החדש ״ملاقط غسيل"  (בעברית :"אטבי כביסה״) שיצא לאור בהוצאת ״ אל-ראיה״ היוקרתית.
הספר מסכם 15 שנים של יצירה וכולל שירים רבים שהופיעו באנתולוגיות ותורגמו לשפות רבות: עברית, אנגלית, ספרדית, גרמנית, צרפתית, איטלקית ואלבאנית. לדוברי עברית, ניתן לקרוא תרגומים במספר אתרים באינטרנט (ראו קישור). 


ד"ר אגבאריה הוא מרצה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ומנהל תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך, מכון מנדל למנהיגות. הוא סיים שני תואר מוסמך: בפיתוח בינלאומי ושינוי חברתי באוניברסיטת קלארק בארה"ב, ובלימודי קרימינולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא בעל תואר שלישי כפול: בלימודי מדיניות ותאוריה בחינוך, ובלימודי חינוך בינלאומי והשוואתי ב- Pennsylvania State University.


כמו כן, ד"ר אגבאריה השלים לימודי פוסט-דוקטורט באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה. הוא מתמחה בחינוך בקרב מיעוטים אתניים ודתיים וחוקר סוגיות של מדיניות ופדגוגיה בחינוך לאזרחות, חינוך אסלאמי, והכשרת מורים. בעבר שימש בתפקידים בכירים בחברה למתנ"סים, בארגון שת"יל של הקרן החדשה לישראל, ובמכללה האקדמית בית ברל. הוא אף שימש יועץ בכיר לוועדת המעקב לענייני חינוך ערבי והיה חבר בוועדת המקצוע ללימודי האזרחות של משרד החינוך.
בשל פעילותו הענפה בארגוני החברה האזרחית הפלסטינית בישראל הופיע ד"ר אגבאריה שלוש פעמים ברשימת חמישים האנשים המשפיעים על החינוך בישראל של עיתון "הארץ". הוא ערך שני ספרים: הכשרת מורים בחברה הפלסטינית בישראל, פרקטיקות מוסדיות ומדיניות חינוכית (בהוצאת רסלינג), והספר Commitment, Character, and Citizenship: Religious Schooling in Liberal Democracy (עם חנן אלכסנדר, בהוצאת Routledge). ד"ר אגבאריה הוא גם משורר ומחזאי: שיריו תורגמו לשפות רבות ושלושה מחזות שכתב הועלו לבמה.

Agbaria Cloth Clips 2015 CoverAgbaria Cloth Clips 2015 Coverהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר איימן אגבאריה מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על הוצאת ספר השירה החדש ״ملاقط غسيل"  (בעברית :"אטבי כביסה״) שיצא לאור בהוצאת ״ אל-ראיה״ היוקרתית.
הספר מסכם 15 שנים של יצירה וכולל שירים רבים שהופיעו באנתולוגיות ותורגמו לשפות רבות: עברית, אנגלית, ספרדית, גרמנית, צרפתית, איטלקית ואלבאנית. לדוברי עברית, ניתן לקרוא תרגומים במספר אתרים באינטרנט (ראו קישור). 


ד"ר אגבאריה הוא מרצה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך ומנהל תכנית מנדל לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך, מכון מנדל למנהיגות. הוא סיים שני תואר מוסמך: בפיתוח בינלאומי ושינוי חברתי באוניברסיטת קלארק בארה"ב, ובלימודי קרימינולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא בעל תואר שלישי כפול: בלימודי מדיניות ותאוריה בחינוך, ובלימודי חינוך בינלאומי והשוואתי ב- Pennsylvania State University.


כמו כן, ד"ר אגבאריה השלים לימודי פוסט-דוקטורט באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת קיימברידג' בבריטניה. הוא מתמחה בחינוך בקרב מיעוטים אתניים ודתיים וחוקר סוגיות של מדיניות ופדגוגיה בחינוך לאזרחות, חינוך אסלאמי, והכשרת מורים. בעבר שימש בתפקידים בכירים בחברה למתנ"סים, בארגון שת"יל של הקרן החדשה לישראל, ובמכללה האקדמית בית ברל. הוא אף שימש יועץ בכיר לוועדת המעקב לענייני חינוך ערבי והיה חבר בוועדת המקצוע ללימודי האזרחות של משרד החינוך.
בשל פעילותו הענפה בארגוני החברה האזרחית הפלסטינית בישראל הופיע ד"ר אגבאריה שלוש פעמים ברשימת חמישים האנשים המשפיעים על החינוך בישראל של עיתון "הארץ". הוא ערך שני ספרים: הכשרת מורים בחברה הפלסטינית בישראל, פרקטיקות מוסדיות ומדיניות חינוכית (בהוצאת רסלינג), והספר Commitment, Character, and Citizenship: Religious Schooling in Liberal Democracy (עם חנן אלכסנדר, בהוצאת Routledge). ד"ר אגבאריה הוא גם משורר ומחזאי: שיריו תורגמו לשפות רבות ושלושה מחזות שכתב הועלו לבמה.

תמונת רב שפתיד"ר מרשה בן שושן מהמחלקה ללימודי שפות והחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת חיפה ערכה מחקר עם סטודנטים בפקולטה לחינוך על אופן התמודדותם בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית.  ד"ר בן שושן פרסמה סדרה של מאמרים בהתבסס על המחקר בכתבי עת בינלאומיים ולאחרונה גם בכתב העת  Israel Studies in Language and Society.

University students coping in a multilingual and multicultural environment
אופן התמודדותם של סטודנטים בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית
מרשה בן שושן

מדיניות החינוך הלשוני בישראל, הקובעת את העברית כלשון ההוראה באוניברסיטאות, נראית כנוגדת את המדיניות הלשונית המכירה בעברית ובערבית כלשונות רשמיות בישראל. החינוך הגבוה בישראל מפלה סטודנטים שלשון האם שלהם אינה עברית. למשל: סטודנטים ערביים (שוהמי 2003, עמ' 284).

מטרת המחקר זה לבדוק  השפעתה של רב-לשוניות על תפיסותיהם של הסטודנטים הנוגעות לשימוש בכל שפה ומה יחסם לסביבה לימודית רב-לשונית. בשנת הלימודים האקדמית 2011 – 2012 ניתן שאלון בעברית על רכישת כל שפה ושימושה בהקשרים ומצבים שונים ובגישותיהם של הסטודנטים לרב-לשוניות. במדגם היו 42 סטודנטים בגילאי 20 – 40 בשני קורסים באוניברסיטת חיפה, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך, קורסים  שעסקו ברב-לשוניות. השאלון התייחס ללשונות אם עברית (11), ערבית (25) ורוסית (6). השאלון בדק את יחסם של הסטודנטים לדוברים רב-לשוניים ולהקשרים רב-לשוניים, ונאספו נתונים על כך גם מסיפורים אישיים ומהערות סטודנטים בשיעורים.

הסטודנטים הצליחו באופן אקדמי וחברתי למרות מדיניות החינוך הלשוני. הם לא רק קיבלו בהבנה את הקשיים הכרוכים בלמידה בסיבה רב-לשונית והתאימו את עצמם לסביבה רב-תרבותית, אלא למדו להעריך את יכולתם ואת יכולת חבריהם לכיתה להשתמש בלשון ולהצליח בתפקוד באוניברסיטה.

Shohamy, E. (Summer, 2003) Implications of language education policies for language study in schools and universities, The Modern Language Journal, 87 (2), 278-286.


קישור לגיליון כתב העת


לתקציר המאמר בשפה האנגלית לחצו כאן

lang3ד"ר מרשה בן שושן מהמחלקה ללימודי שפות והחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת חיפה ערכה מחקר עם סטודנטים בפקולטה לחינוך על אופן התמודדותם בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית.  ד"ר בן שושן פרסמה סדרה של מאמרים בהתבסס על המחקר בכתבי עת בינלאומיים ולאחרונה גם בכתב העת  Israel Studies in Language and Society.

University students coping in a multilingual and multicultural environment
אופן התמודדותם של סטודנטים בסביבה רב-לשונית ורב-תרבותית
מרשה בן שושן

מדיניות החינוך הלשוני בישראל, הקובעת את העברית כלשון ההוראה באוניברסיטאות, נראית כנוגדת את המדיניות הלשונית המכירה בעברית ובערבית כלשונות רשמיות בישראל. החינוך הגבוה בישראל מפלה סטודנטים שלשון האם שלהם אינה עברית. למשל: סטודנטים ערביים (שוהמי 2003, עמ' 284).

מטרת המחקר זה לבדוק  השפעתה של רב-לשוניות על תפיסותיהם של הסטודנטים הנוגעות לשימוש בכל שפה ומה יחסם לסביבה לימודית רב-לשונית. בשנת הלימודים האקדמית 2011 – 2012 ניתן שאלון בעברית על רכישת כל שפה ושימושה בהקשרים ומצבים שונים ובגישותיהם של הסטודנטים לרב-לשוניות. במדגם היו 42 סטודנטים בגילאי 20 – 40 בשני קורסים באוניברסיטת חיפה, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך, קורסים  שעסקו ברב-לשוניות. השאלון התייחס ללשונות אם עברית (11), ערבית (25) ורוסית (6). השאלון בדק את יחסם של הסטודנטים לדוברים רב-לשוניים ולהקשרים רב-לשוניים, ונאספו נתונים על כך גם מסיפורים אישיים ומהערות סטודנטים בשיעורים.

הסטודנטים הצליחו באופן אקדמי וחברתי למרות מדיניות החינוך הלשוני. הם לא רק קיבלו בהבנה את הקשיים הכרוכים בלמידה בסיבה רב-לשונית והתאימו את עצמם לסביבה רב-תרבותית, אלא למדו להעריך את יכולתם ואת יכולת חבריהם לכיתה להשתמש בלשון ולהצליח בתפקוד באוניברסיטה.

Shohamy, E. (Summer, 2003) Implications of language education policies for language study in schools and universities, The Modern Language Journal, 87 (2), 278-286.


קישור לגיליון כתב העת


לתקציר המאמר בשפה האנגלית לחצו כאן

Menu