יו"ר ועדת מ.א: פרופ' מרק לייקין

הלימודים לתואר שני בחוג לחינוך מיוחד מהווים המשך טבעי של לימודי התואר הראשון המוצעים על ידי החוג. כלומר, ידע וניסיון הנרכשים במסגרת לימודי התואר הראשון, מהווים את הבסיס להפיכת הסטודנט לחוקר ו/או מומחה בתחומים הקשורים לקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. לימודי התואר השני גם מהווים קרש קפיצה ללימודים לקראת תואר דוקטור, תואר אשר פותח פתח להשתלבות עתידית כחוקר ומרצה באחד המוסדות ללימודים גבוהים בארץ ובחו"ל.

ההרשמה לשנת הלימודים תשע"ט תחל ביום 21.01.2018 .

 

מטרת הלימודים בתואר שני

א. הקניית ידע מעמיק בתהליכים התפתחותיים בתחום הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי.

ב. הקניית תשתית תיאורטית רחבה בהבנת הצרכים המיוחדים של אוכלוסיות חינוך מיוחד ספציפיות במסגרת לימודי מגמה או התמחות, כולל הכרה מעמיקה של שיטות אבחון וחשיפה לדרכי טיפול וחינוך המתאימות להעצמת הפוטנציאל האינטלקטואלי הגלום באוכלוסיות אלו.

ג. פיתוח שיטתי של ראייה ביקורתית ויכולת מחקרית לשם קידום הידע התיאורטי והמעשי בתחומים מרכזיים של החינוך המיוחד, כהכנה של הסטודנט לקראת הכתיבה של תזה או עבודת גמר.

ד. מתן התנסות מודרכת בעבודה מעשית עם אוכלוסיות חינוך מיוחד ספציפיות.

 

מבנה הלימודים

הלימודים לתואר שני בחוג לחינוך מיוחד נלמדים במסלולים מחקריים , כלומר מסלול עם תזה (כתיבת עבודת גמר מחקרית) ובמסלול יישומי, מסלול ללא תזה. בנוסף, החוג לחינוך מיוחד מציע מספר תוכניות ייחודיות למימוש מסלולים אלה. תנאי הקבלה לכל אחד ממסלולים אלה והדרישות האקדמיות הקשורות אליהם מפורטים בהמשך.

החוג לחינוך מיוחד מציע ארבע אפשרויות ייחודיות בהקשר לימודי התואר השני, כאשר שתים מתוכן בנויות כמגמה, אחת כהתמחות ואחד כלימודי חינוך מיוחד כלליים. בארבעת האפשרויות הדגש הוא על הרכישה של ידע תיאורטי אמפירי ועל הפיתוח של חשיבה ביקורתית בנוגע לדרך בה יש ליישם ידע זה בעבודה עם אוכלוסיות מיוחדות בשטח.

 

ימי הלימוד בשנה הבאה, תשע"ח:

  • לתלמידי תואר שני -שנה שנייה קורסי החובה של החוג לחינוך מיוחד כללי והמגמות יהיה ביום שני
  • לתלמידי תואר שני - שנה ראשונה קורסי החובה של החוג לחינוך מיוחד כללי והמגמות יהיה ביום רביעי

 

ניתן ללמוד במסלול א' (עם תזה) או במסלול ב' (בלי תזה) לפי אחת האפשרויות:

מסלול חינוך מיוחד כללי

המגמה באוטיזם ולקויות התפתחותיות

המגמה בהפרעות רגשיות ובעיות התנהגות

 

 

תנאי קבלה

קבלתם של מועמדים ללימודי תואר שני בחוג לחינוך מיוחד תישקל על פי תנאי הקבלה הכלל-אוניברסיטאיים ותנאי הקבלה של החוג לחינוך מיוחד כמפורטים להלן:

1. הצגת תעודת ב.א. חתומה על ידי אחד מהמוסדות להשכלה גבוהה המוכר על ידי מל"ג בארץ או בחו"ל.

2. סיום תואר ראשון בציון ממוצע של 85 ומעלה ולא פחות מ-80 בכל חוג הנלמד במסגרת תואר הראשון. הצגת גיליון ציונים או מסמך רשמי אחר, מהמוסד המעניק את התואר, המלמדים על ממוצע הציונים של המועמד, בחוגים השונים שלמד.

3. ציון של 75 לפחות במבחן כניסה של החוג לאנגלית.

4. מועמדים שאינם בוגרי תואר ראשון בחינוך המיוחד ידרשו לעשות השלמות בהיקף שיקבע על ידי ועדת ה-מ"א של החוג לחינוך מיוחד.

5. מועמדים ממוסדות שבהם עברית היא לא שפת ההוראה ידרשו לעמוד בהצלחה בבחינה של האוניברסיטה הבוחנת את הידע שלהם בעברית.

6. בוגרים ממוסדות להשכלה גבוהה מאוניברסיטאות בחו"ל או שלוחותיהן בארץ הפועלים באישור מל"ג ידרשו לעמוד בהצלחה בבחינת ה-GRE או בהשלמה במסגרת התואר הראשון.

7. טופס קורות חיים (נספח 4/א') שאותו יש להעביר ישירות לחוג.

8. שתי המלצות בהתאם לפורמט נתון, אחת אקדמית (נספח 4/ב') והשנייה מקצועית (נספח 4/ג'). הממליץ מתבקש להעביר את ההמלצות ישירות לחוג. מפאת חיסיון ההמלצות לא יעברו למועמד על ידי החוג.

9. החוג לחינוך מיוחד שומר לעצמו את הזכות להזמין מועמד לראיון אישי או קבוצתי לשם השלמת מידע הנדרש בכדי לקבוע את התאמתו ללימודי תואר שני.

יש לשים לב! בחוג לחינוך מיוחד מספר המקומות מוגבל ולכן בפועל יתכן שנקודות החתך לקבלה תהיינה גבוהות מן המפורט בתנאי הקבלה. אין כל התחייבות לקבל את המועמד/ת למסלול לימודי שביקש (להלן), גם אם מילא את כל תנאי המינימום הנדרשים.

 

מבחן כניסה באנגלית

1. הזכאות להשתתפות בבחינה היא אך ורק לנרשמים לאוניברסיטה לתואר שני בחוג לחינוך מיוחד

2. ביום הבחינה יש להציג תעודת זהות ואישור על תשלום דמי ההרשמה.

3. מועדי הבחינה באנגלית הם: 31.3.17, 5.5.17 ו- 2.6.17. לנבחנים במועד המוקדם יותר, תינתן קדימות בהליך הקבלה.

מועדים אלה מתייחסים גם למי שבחרו בחוג לחינוך מיוחד בעדיפות שנייה או שלישית.

4. הבחינה באנגלית היא חובה לכל המועמדים, למעט אלו אשר סיימו את לימודי התואר הראשון באוניברסיטה מוכרת בחו"ל, בה שפת הלימוד היא אנגלית. על מועמדים אלה לפנות לפני מועד הבחינה לוועדת הקבלה החוגית לקבלת פטור.

5. הבחינה באנגלית זהה בכל חוגי הפקולטה לחינוך. מועמדים ליותר מחוג אחד בפקולטה לחינוך נדרשים לגשת רק למועד בחינה אחד.

6. לבחינה באנגלית יש להירשם באמצעות אתר הרישום לבחינות כניסה (בחלון חדש)

7. חדרי הבחינה יפורסמו באתר זה בסמוך למועד הבחינה, כמו גם באתר החוג לחינוך מיוחד

ובאתר הפקולטה לחינוך שכתובתו: http://www.edu.haifa.ac.il

8. יש לראות במידע זה זימון לבחינה.

9. לא יישלח זימון אישי לבחינה.

10. לא יהיו מועדים נוספים לבחינה.

11. הבחינה באנגלית מתייחסת להבנת טקסט מדעי. ניתן להשתמש רק במילון מודפס (לא אלקטרוני).

12. הציון בבחינת הכניסה באנגלית תקף למשך שנתיים בלבד.

13. תלמידים בעלי מיגבלות שונות מתבקשים לפנות מבעוד מועד אל מזכירות החוג ולהמציא את האישורים הנחוצים (לקויי למידה או לקויים רפואיים). ניתן להיעזר בשרותי יה"ל, מרכז התמיכה לבעלי לקויי הלמידה, בקומה 2 בנין חינוך ומדעים, טלפון 04-8249022.

דוגמא לבחינת הכניסה באנגלית בפקולטה לחינוך (קובץ PDF בחלון חדש)

 

מבנה הלימודים לתואר שני

 

מסלול עם תזה (מסלול א'):

הקבלה למסלול זה באחריות ועדת הקבלה החוגית. תוכנית הלימודים מתפרסת על שלוש שנים והיא כוללת:

א) קורסים בהיקף 36 שש"ס הנלמדים בשנתיים הראשונות (4 סמסטרים). אופיים של הקורסים כפוף לדרישות החוג והמגמה/התמחות בה הסטודנט בחר ללמוד.

ב) הגשת 2 עבודות סמינריונית במהלך שתי שנות הלימוד הראשונות.

ג) כתיבת תזה במשך שנת הלימוד השלישית.

קבלה למסלול עם תזה אינו מבטיח השארות בו, שכן על מנת לסיים את המסלול על הסטודנט/ית לעמוד בתנאים הבאים:

1. ציון של 80 לפחות בקורס המתודולוגיה והסטטיסטיקה החוגי.

2. ציון של 80 לפחות בקורסי חובה.

3. ציון של 85 לפחות בסמינריונים.

4. התקשרות עם מנחה מתוך מאגר המרצים מהסגל הבכיר בחוג לחינוך מיוחד או בפקולטה לחינוך (ראה/י רשימת הסגל הבכיר באתר הפקולטה לחינוך). באישור יו"ר ועדת ה-מ"א החוגית והרשות ללימודים מתקדמים ניתן לצרף מנחה משני מתוך החוג לחינוך מיוחד או מחוצה לו.

חשוב!! האחריות למציאת מנחה מתאים נמצאת בידי הסטודנט!

5. כתיבת תזה ואישורה על ידי המנחה ואחד או שני קוראים כעומדת בסטנדרטים מדעיים.

6. הנחיות כתיבת עבודת תזה (קובץ PDF בחלון חדש) באתר החוג בטפסים ונהלים או באתר האינטרנט של הרשות ללימודים מתקדמים (בחלון חדש)

חשוב!! סיומו המוצלח של המסלול עם תזה פותח פתח להמשך לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטור) וזאת בכפוף לדרישות של החוג בו הסטודנט בוחר להמשיך ללמוד.

מסלול ללא תזה (מסלול ב'):

הקבלה למסלול זה באחריות ועדת הקבלה החוגית. תוכנית הלימודים מתפרסת על שנתיים והיא כוללת:

א) קורסים בהיקף 44 שש"ס הנלמדים במשך שנתיים (4 סמסטרים). אופיים של הקורסים כפוף לדרישות החוג והמגמה/התמחות בה הסטודנט בחר ללמוד.

ב) הגשת 2 עבודות סמינריוניות במהלך שתי שנות הלימוד.

ג) עמידה במבחן גמר.

חשוב!! המסלול ללא תזה אינו מאפשר המשך לימודים לקראת תואר שלישי (דוקטורט). במידה וסטודנט ירצה לממש אופציה זו בכל זאת, יידרש הדבר השלמות, לרבות כתיבת עבודת תזה.

 

תהליך הרישום למגמות

1. בעת ההרשמה יש לבחור את המגמה אליה מבקש התלמיד להתקבל ואת מסלול הלימודים. אין החוג מתחייב לקבל את המועמד למסלול הנבחר .

2. במידה והסטודנט מעוניין להירשם ליותר ממגמה אחת, יש לציין סדר עדיפות בטופס ההרשמה .הטיפול בבקשת המועמד ייעשה קודם כל לגבי המגמה שצוינה בעדיפות הגבוהה יותר .

3. תיק של מועמד אשר יגיש מועמדות ליותר ממגמה אחת לא יטופל בו-זמנית בשתי המגמות.

4. במידה והתקבלה החלטת קבלה למגמה המועדפת לא יימשך הטיפול בבקשה למגמות האחרות ולמועמד תשלח הודעת דחייה לגביהן.

5. כאמור, מועמד שנדחה ממגמה מסוימת יועבר לטיפול מגמה אחרת, אך ייתכן כי במגמה השניה לא יהיו יותר מקומות, שכן כבר התקבלו אליה אלו שביקשו מגמה זו בעדיפות ראשונה.

 

לימודי השלמה במסגרת לימודי התואר השני

לבעלי תואר ראשון בחינוך שסיימו לימודיהם בתחומי לימוד שאינם תואמים למגמה המבוקשת, וכן לתלמידים שאינם בעלי תואר ראשון בחינוך, ייקבעו לימודי השלמה שונים (בהיקף של עד 16 שעות שבועיות סמסטריאליות) בהתאם לדרישות ההשלמה של המגמות בחוג. פטור מלימודי השלמה יינתן אך ורק על בסיס הצגת מסמכים רשמיים רלוונטיים ממוסד אקדמי מוכר.

1. על מנת לקבל אישור מעבר למעמד "מן המניין" והרשמה לשנה השנייה יש לסיים את לימודי ההשלמה בשנת הלימודים הראשונה בציון 80 לפחות (בהתאם לדרישות המגמה אליה נרשם התלמיד).

2. תלמידים שלא למדו סטטיסטיקה ושיטות מחקר במסגרת לימודי תואר ראשון, או שלמדו קורסים אלו לפני יותר מחמש שנים, יחויבו בקיץ תשע"ו או בשנת לימודיהם הראשונה לתואר מ"א בשלושה קורסי השלמה כלהלן:
השלמות בשיטות מחקר
השלמות במחקר כמותי וסטטיסטיקה

3. לגבי כל קורס עבורו מבוקש פטור, יש להמציא את המסמכים הבאים: סילבוס, ציון (80 לפחות), היקף הקורס (שעות), נקודות זכאות, שם ותואר המרצה. יש להמציא מסמכים אלה בעת הרישום.

4. בקשות לפטור מלימודי השלמה (על סמך ציון סופי בלימודי התואר הראשון) יש להגיש עד היום הראשון לפתיחת שנת הלימודים. פטורים מלימודי השלמה על סמך המסמכים יידונו עד תום השבוע הראשון ללימודים. לא יידונו בקשות לפטורים לאחר מועד זה.

 

ההשלמות הכלליות והמגמה/התמחות ספציפיות

מספר

קורסי השלמות כלליים ומגמה/התמחות ספציפיים

נקודות

 

השלמות כלליות

 

319.1008

מבוא לחינוך מיוחד

2

319.1406

מבוא ללמידה והגורמים המשפיעים על יעילותה

2

318.1243

318.1246

התפתחות הילד – חלק א'

התפתחות הילד – חלק ב'

4

316.1013

שיטות מחקר

 
 

מחקר כמותי וסטטיסטיקה

 
 

מגמה: אוטיזם ולקויות התפתחותיות

 

319.2503

אוטיזם (ASD)

2

319.2502

פיגור שכלי

2

308.2008

מבוא למוח וקוגניציה

2

 

מגמה: הפרעות רגשיות ובעיות התנהגות

 

319.1401

צוות רב מקצועי

2

319.2203

פסיכולוגיה אבנורמלית

2

 

התמחות: הגיל הרך

 

319.2503

אוטיזם (ASD)

2

319.2502

פיגור שכלי

2

318.2203

פסיכולוגיה אבנורמלית

2

 

 

Menu