ד׳׳ר אריה קיזל חוקר-עמית בקתדרת אונסקו לפילוסופיה עם ילדים

ד״ר אריה קיזלהפקולטה לחינוך מברכת את ד"ר אריה קיזל, ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה בפקולטה לחינוך אשר נבחר באחרונה לחוקר-עמית בקתדרה של אונסקו לפילוסופיה עם ילדים, אליה מתקבלים חוקרים בעלי שם בתחום מרחבי העולם.

ד"ר קיזל הוא מומחה בפילוסופיה עם ילדים, פרסם בשנים האחרונות שורה של מאמרים בכתבי-עת אקדמיים ופרקים בספרים בנושאים כמו פילוסופיה עם ילדים, דיאלוג בקהילת חקר פילוסופית עם צעירים, משמעות המוות בעיניהם של בני נוער וילדים, רגישות פילוסופית חברתית-כלכלית של ילדים בקהילת חקר פילוסופית והבנייתה של זהות לילדים מאוכלוסיות מוחלשות ומודרות בקהילת חקר פילוסופית. הוא מנחה מספר עבודות מחקר (תזה) לסטודנטיות בתואר שני במסגרת המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בנושאים הקשורים לפילוסופיה עם ילדים.

ד"ר קיזל הוא חבר הנהלת האגודה הישראלית לפילוסופיה עם ילדים וחבר האגודה הבינלאומית לפילוסופיה עם ילדים, האגודה האמריקאית לפילוסופיה בבתי ספר והאגודה האוסטרית לפילוסופיה עם ילדים. בקיץ הקרוב יציג את מחקרו בנושא "פילוסופיה עם ילדים: על תפיסת ילדים את החיים הנמשכים באתרי זיכרון באינטרנט" בכנס הבינלאומי של המרכז לקידום פילוסופיה עם ילדים באוניברסיטת מונקלייר בניו-יורק.
בנוסף לכך הוא משמש יועץ בענייני פילוסופיה דיאלוגית עם ילדים ונוער לבתי ספר ברחבי הארץ.

2 כרכים חדשים בסדרה על הכשרת מורים בעריכת פרופ' לילי אורלנד ברק עם פרופ' שריל קרייג

International Teacher Education part bהפקולטה לחינוך International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part B)מברכת את פרופ' לילי אורלנד ברק על הוצאת שני כרכים חדשים בסדרה בעריכתה יחד עם פרופ' שריל קרייג. הסדרה תחת הכותרת: "International Teacher Education: Promising Pedagogies" מכילה 3 כרכים בנושאים מגוונים שכתבו מיטב החוקרים הבינלאומיים בתחום הכשרת מורים.

The theory-practice problem manifests itself in education generally and in teacher education specifically. The divide is evident in diverse literatures internationally. The theory-practice split, which is one of many expressions used to describe the phenomenon, cannot be apprehended in a material sense. Instead, it emerges as a perennial problem that educators live through the stories they tell of their lives. This chapter particularly captures the struggle over rigor versus relevance in teacher education. It offers five different categories of pedagogies (teacher leadership, diversity, family, social justice, and technology), which together comprise this volume, International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part B). These five pedagogies join five earlier categories of pedagogies (teacher selection, reflection, narrative knowing, teacher identity, and mediation and mentoring), which are found in International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part A), and a new lineup of promising teacher education pedagogies that will appear in International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part C). In all cases, the featured international pedagogies are not recipes to follow. Rather, they are contextualized artifacts that produce a synergy between teaching and learning and show promise where international transferability is concerned.

2 כרכים חדשים בסדרה על הכשרת מורים בעריכת פרופ' לילי אורלנד ברק עם פרופ' שריל קרייג

International Teacher Education part bהפקולטה לחינוך International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part B)מברכת את פרופ' לילי אורלנד ברק על הוצאת שני כרכים חדשים בסדרה בעריכתה יחד עם פרופ' שריל קרייג. הסדרה תחת הכותרת: "International Teacher Education: Promising Pedagogies" מכילה 3 כרכים בנושאים מגוונים שכתבו מיטב החוקרים הבינלאומיים בתחום הכשרת מורים.

The theory-practice problem manifests itself in education generally and in teacher education specifically. The divide is evident in diverse literatures internationally. The theory-practice split, which is one of many expressions used to describe the phenomenon, cannot be apprehended in a material sense. Instead, it emerges as a perennial problem that educators live through the stories they tell of their lives. This chapter particularly captures the struggle over rigor versus relevance in teacher education. It offers five different categories of pedagogies (teacher leadership, diversity, family, social justice, and technology), which together comprise this volume, International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part B). These five pedagogies join five earlier categories of pedagogies (teacher selection, reflection, narrative knowing, teacher identity, and mediation and mentoring), which are found in International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part A), and a new lineup of promising teacher education pedagogies that will appear in International Teacher Education: Promising Pedagogies (Part C). In all cases, the featured international pedagogies are not recipes to follow. Rather, they are contextualized artifacts that produce a synergy between teaching and learning and show promise where international transferability is concerned.

4 שנים למותו של פרופ' אילן גור-זאב

האזכרהארבע שנים לאחר הפרידה בטרם עת מפרופ' אילן גור-זאב התקיימה ליד קברו בבית העלמין בעין כרמל ב-5 בפברואר האזכרה השנתית.
השתתפו אשתו, אלונה וילדיו נמרוד, הדס וקילא. כמו כן הגיעו בני משפחה וידידים.

תמונה ראשונה מהאזכרה תמונה שנייה מהאזכרה תמונה שלישית מהאזכרה

פרופ' אילן גור-זאב ז"ל, מן החוקרים החשובים של השיח החינוכי הביקורתי בדורנו, היה פרופסור מן המניין לפילוסופיה בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה. בעבודותיו עסק בפילוסופיה של החינוך ובסוגיות פוליטיות בתחום. גור-זאב נמנה עם עורכי האנציקלופדיה הבין-לאומית לפילוסופיה של החינוך, ושימש עורך-אורח של כתב-העת של האגודה הבין-לאומית לפילוסופיה של החינוך. ספריו אסכולת פרנקפורט וההיסטוריה של הפסימיזם והחינוך בעידן השיח הפוסטמודרניסטי עוררו עניין רב בקהילת המחקר ומחוצה לה.

החוג ללמידה, הוראה והדרכה מכבד את זיכרו של פרופ' גור זאב ומציין את חסרונו המורגש בין שורותינו.

מלגות לתלמידות מוסמך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה

תעודההפקולטה לחינוך מברכת את הסטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייתן במלגות.

החוג ללמידה, הוראה והדרכה שמח לברך את הסטודנטיות על זכייתן במענק עידוד הצטיינות אוניברסיטאי לתלמידי  מוסמך לשנת הלימודים תשע"ו.  -
גב' נעמה גונצרובסקי מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך במסלול  א'
וגב' כרמית כהנוב מהמגמה לפיתוח מערכות חינוך  במסלול א'

החוג ללמידה, הוראה והדרכה שמח לברך את הסטודנטית גב' רחל מלסץ' גלה על זכייתה במלגה לסטודנטים בני העדה האתיופית מטע קרן מכבים ליוצאי איראן. רחל היא סטודנטית שנה ב' במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי במסלול א' .

לימודי התואר השני הלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי בתחומי למידה, הוראה והדרכה: למידה בסביבות למידה חדשניות, למידה פרופסיונאלית, הנחיה והדרכה, תכנון לימודים והוראת תחום הדעת. הלימודים מספקים בסיס אקדמי, מחקרי והתנסותי לעבודה במסגרות חינוכיות פורמאליות ובלתי פורמאליות.
מטרת הלימודים לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי בתחומי הלמידה, ההוראה וההדרכה וכן דיון בסוגיות חינוך רלוונטיות על סדר היום הציבורי. השאיפה היא להכשיר בוגרים שיקדמו מחקר בתחומי הלמידה, ההוראה וההדרכה ואת העשייה החינוכית בתחומים אלה בארץ. הלימודים מתנהלים במסלול הכולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (מסלול א') ובמסלול ללא עבודת גמר מחקרית (מסלול ב').

לצפייה במגמות הלימודים בתואר שני בחוג לחצו כאן

מלגות לתלמידות מוסמך בחוג ללמידה, הוראה והדרכה

תעודההפקולטה לחינוך מברכת את הסטודנטיות לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה על זכייתן במלגות.

החוג ללמידה, הוראה והדרכה שמח לברך את הסטודנטיות על זכייתן במענק עידוד הצטיינות אוניברסיטאי לתלמידי  מוסמך לשנת הלימודים תשע"ו.  -
גב' נעמה גונצרובסקי מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך במסלול  א'
וגב' כרמית כהנוב מהמגמה לפיתוח מערכות חינוך  במסלול א'

החוג ללמידה, הוראה והדרכה שמח לברך את הסטודנטית גב' רחל מלסץ' גלה על זכייתה במלגה לסטודנטים בני העדה האתיופית מטע קרן מכבים ליוצאי איראן. רחל היא סטודנטית שנה ב' במגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי במסלול א' .

לימודי התואר השני הלימודים בחוג מעוגנים בתפיסה אינטגרטיבית של רכישת ידע עיוני ומעשי בתחומי למידה, הוראה והדרכה: למידה בסביבות למידה חדשניות, למידה פרופסיונאלית, הנחיה והדרכה, תכנון לימודים והוראת תחום הדעת. הלימודים מספקים בסיס אקדמי, מחקרי והתנסותי לעבודה במסגרות חינוכיות פורמאליות ובלתי פורמאליות.
מטרת הלימודים לתואר שני בחוג ללמידה, הוראה והדרכה היא הרחבה והעמקה של הידע המחקרי והמעשי בתחומי הלמידה, ההוראה וההדרכה וכן דיון בסוגיות חינוך רלוונטיות על סדר היום הציבורי. השאיפה היא להכשיר בוגרים שיקדמו מחקר בתחומי הלמידה, ההוראה וההדרכה ואת העשייה החינוכית בתחומים אלה בארץ. הלימודים מתנהלים במסלול הכולל כתיבת עבודת גמר מחקרית (מסלול א') ובמסלול ללא עבודת גמר מחקרית (מסלול ב').

לצפייה במגמות הלימודים בתואר שני בחוג לחצו כאן

קורס של פרופ׳ לילי אורלנד-ברק זכה בתכנית מל׳׳ג לקליטת סטודנטים מחו׳׳ל

פרופ׳ לילי אורלנד ברקהפקולטה לחינוך שמחה על הזכייה של קורס בהנחייתה של פרופ׳ לילי אורלנד ברק, דיקן הפקולטה לחינוך, בתמיכת ות׳׳ת במסגרת תכנית מל׳׳ג/ ות׳׳ת ׳׳לקליטת סטודנטים מצטיינים מסין ומהודו ללימודי קורסי קיץ בישראל׳׳. הקול הקורא התחרותי של התכנית פורסם לכלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.  

הקורס "Models  of Mentorship in Education Practice" זכה בכ- 25 מלגות לסטודנטים סינים והודים מצטיינים ללימוד קורס קיץ. ערך הזכייה עומד על כ- 250 אלפי ₪ למחזור, כאשר התכנית המוצעת תמומן ע"י ות"ת ל-6 מחזורים.

הפקולטה לחינוך מאחלת ללוקחים חלק בקורס למידה מהנה, משמעותית ומוצלחת.

קורס של פרופ׳ לילי אורלנד-ברק זכה בתכנית מל׳׳ג לקליטת סטודנטים מחו׳׳ל

פרופ׳ לילי אורלנד ברקהפקולטה לחינוך שמחה על הזכייה של קורס בהנחייתה של פרופ׳ לילי אורלנד ברק, דיקן הפקולטה לחינוך, בתמיכת ות׳׳ת במסגרת תכנית מל׳׳ג/ ות׳׳ת ׳׳לקליטת סטודנטים מצטיינים מסין ומהודו ללימודי קורסי קיץ בישראל׳׳. הקול הקורא התחרותי של התכנית פורסם לכלל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.  

הקורס "Models  of Mentorship in Education Practice" זכה בכ- 25 מלגות לסטודנטים סינים והודים מצטיינים ללימוד קורס קיץ. ערך הזכייה עומד על כ- 250 אלפי ₪ למחזור, כאשר התכנית המוצעת תמומן ע"י ות"ת ל-6 מחזורים.

הפקולטה לחינוך מאחלת ללוקחים חלק בקורס למידה מהנה, משמעותית ומוצלחת.

סמינר לספרו של פרופ' חנן אלכסנדר באוניברסיטת אוקספורד

פרופ׳ חנן אלכסנדרהפקולטה לחינוך גאה לבשר על סמינר שיוקדש לספרו של פרופ' חנן אלכסנדר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת אוקספורד. הסמינר תחת הכותרת "Reimagining liberal education: affiliation and inquiry in democratic schooling" אורגן על ידי הפקולטה לחינוך באוניברסיטת אוקספורד וייערך ב 1.2.2016. את הסמינר מארח ד"ר אליס אואנסי בשם הפורום המחקרי לפילוסופיה, דת וחינוך.

במהלך הסמינר, פרופ' אלכסנדר הוזמן להתייחס לשאלות פילוסופיות הנוגעות לאפשרות של ניטראליות בחינוך, במיוחד בהקשר של תכנית הלימודים הבית ספרית ושל חינוך דתי ומוסרי. בהתבסס על ספרו האחרון Reimagining Liberal Education, פרופ' אלכסנדר טוען לצורה א-ניטראלית של חינוך בסביבות דמוקרטיות פתוחות, ליבראליות ובעלות שונות. בצורה חינוכית זו, על מחנכים לאפשר לתלמידים לצאת למסע של רוחניות אינטלקטואליות, המעוגן במסורות מעובות המושרשות בערכים טרנסצינדנטיים ועם זאת להיות קשובים לפדגוגיות של שונות, המאפשרות את קיומן של פרספקטיבות מרובות בדיאלוג. הבנת העצמי דורשת את מעורבותם של אלו שהם בעלי צורות הסתכלות אחרות. עם זאת, על מנת לפגוש באופן אותנטי באחרות, על הלומד לרכוש הבנה מעמיקה של המסורות אותן ירש, או שאליהן הוא בוחר לשייך עצמו. עמדה פילוסופית זו מציעה מתאר של תכנית לימודים בית ספרית והנחייה מוסרית ודתית ששופכים אור חדש על האפשרויות הגלומות בחינוך לאזרחות מעוגל ובעל דקויות, המוקדש למודוס ויונדי של חיים משותפים של שלום בין שונות. 

סמינר לספרו של פרופ' חנן אלכסנדר באוניברסיטת אוקספורד

פרופ׳ חנן אלכסנדרהפקולטה לחינוך גאה לבשר על סמינר שיוקדש לספרו של פרופ' חנן אלכסנדר מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה באוניברסיטת אוקספורד. הסמינר תחת הכותרת "Reimagining liberal education: affiliation and inquiry in democratic schooling" אורגן על ידי הפקולטה לחינוך באוניברסיטת אוקספורד וייערך ב 1.2.2016. את הסמינר מארח ד"ר אליס אואנסי בשם הפורום המחקרי לפילוסופיה, דת וחינוך.

במהלך הסמינר, פרופ' אלכסנדר הוזמן להתייחס לשאלות פילוסופיות הנוגעות לאפשרות של ניטראליות בחינוך, במיוחד בהקשר של תכנית הלימודים הבית ספרית ושל חינוך דתי ומוסרי. בהתבסס על ספרו האחרון Reimagining Liberal Education, פרופ' אלכסנדר טוען לצורה א-ניטראלית של חינוך בסביבות דמוקרטיות פתוחות, ליבראליות ובעלות שונות. בצורה חינוכית זו, על מחנכים לאפשר לתלמידים לצאת למסע של רוחניות אינטלקטואליות, המעוגן במסורות מעובות המושרשות בערכים טרנסצינדנטיים ועם זאת להיות קשובים לפדגוגיות של שונות, המאפשרות את קיומן של פרספקטיבות מרובות בדיאלוג. הבנת העצמי דורשת את מעורבותם של אלו שהם בעלי צורות הסתכלות אחרות. עם זאת, על מנת לפגוש באופן אותנטי באחרות, על הלומד לרכוש הבנה מעמיקה של המסורות אותן ירש, או שאליהן הוא בוחר לשייך עצמו. עמדה פילוסופית זו מציעה מתאר של תכנית לימודים בית ספרית והנחייה מוסרית ודתית ששופכים אור חדש על האפשרויות הגלומות בחינוך לאזרחות מעוגל ובעל דקויות, המוקדש למודוס ויונדי של חיים משותפים של שלום בין שונות. 

גיליון ראשון של "מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית" בעריכת פרופ' רבקה איזיקוביץ'

צילום עטיפת הספרהפקולטה לחינוך מברכת על הוצאתו לאור של הגיליון הראשון של כתב העת "מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית" בעריכתה של פרופ' (אמריטה) רבקה איזיקוביץ', מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית (בחלון חדש) הנו כתב עת שפיט בין-תחומי היוצא לאור על ידי עמותת "אפשר" (בחלון חדש). במפגש מתפרסמים מאמרים עיוניים ומחקרים בנושאים הבאים: ילדים ובני נוער במצבי סיכון; אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים; טיפול בפרט ובמשפחה; חינוך וטיפול בקהילה ובמסגרות חוץ-ביתיות ; רב-תרבותיות; גישור ודיאלוג; אלימות; לחץ, משבר וטראומה; הדרכת עובדים; חינוך לערכים; חינוך בלתי-פורמלי. אנו מקבלים מאמרים מחוקרים וכותבים מהתחומים: עבודה סוציאלית, חינוך, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, קרימינולוגיה, אנתרופולוגיה ומדעי ההתנהגות.

הראייה הבין תחומית של כתב העת מטפחת שיח בין אנשי חינוך ואנשי טיפול, בין העוסקים בתהליכי חברה ורווחה רחבים ומקיפים לבין העוסקים בהתערבויות פרטניות, בין העובדים בקהילה לבין עובדים בפנימייה ובמוסד, אנשי מחקר ואנשי קליניקה, אנשי שדה וכותבים מהעולם האקדמי. העיקרון המנחה הוא הצגה עשירה של נושאים מגוונים, ברמה טובה, לאחר שיפוט מדעי ומתוך חופש אקדמי מוחלט.

חברי הפקולטה מוזמנים להפנות אליו כתבי יד רלוונטיים.

לצפייה בגליונות כתב העת ב JSTOR (בחלון חדש)

לקריאה של תוכן העניינים ודבר העורכת בגיליון לחצו כאן (חלון חדש)

גיליון ראשון של "מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית" בעריכת פרופ' רבקה איזיקוביץ'

צילום עטיפת הספרהפקולטה לחינוך מברכת על הוצאתו לאור של הגיליון הראשון של כתב העת "מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית" בעריכתה של פרופ' (אמריטה) רבקה איזיקוביץ', מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך.

מפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית (בחלון חדש) הנו כתב עת שפיט בין-תחומי היוצא לאור על ידי עמותת "אפשר" (בחלון חדש). במפגש מתפרסמים מאמרים עיוניים ומחקרים בנושאים הבאים: ילדים ובני נוער במצבי סיכון; אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים; טיפול בפרט ובמשפחה; חינוך וטיפול בקהילה ובמסגרות חוץ-ביתיות ; רב-תרבותיות; גישור ודיאלוג; אלימות; לחץ, משבר וטראומה; הדרכת עובדים; חינוך לערכים; חינוך בלתי-פורמלי. אנו מקבלים מאמרים מחוקרים וכותבים מהתחומים: עבודה סוציאלית, חינוך, פסיכולוגיה, סוציולוגיה, קרימינולוגיה, אנתרופולוגיה ומדעי ההתנהגות.

הראייה הבין תחומית של כתב העת מטפחת שיח בין אנשי חינוך ואנשי טיפול, בין העוסקים בתהליכי חברה ורווחה רחבים ומקיפים לבין העוסקים בהתערבויות פרטניות, בין העובדים בקהילה לבין עובדים בפנימייה ובמוסד, אנשי מחקר ואנשי קליניקה, אנשי שדה וכותבים מהעולם האקדמי. העיקרון המנחה הוא הצגה עשירה של נושאים מגוונים, ברמה טובה, לאחר שיפוט מדעי ומתוך חופש אקדמי מוחלט.

חברי הפקולטה מוזמנים להפנות אליו כתבי יד רלוונטיים.

לצפייה בגליונות כתב העת ב JSTOR (בחלון חדש)

לקריאה של תוכן העניינים ודבר העורכת בגיליון לחצו כאן (חלון חדש)

אירוע דיבייט בקורס "סוגיות ומחלוקות במערכת החינוך בישראל"

תמונה מהמפגששנת תשע"ו הינה השנה השניה בה הפקולטה מציעה לתלמידי שנה א' בתואר הראשון קורס סמסטריאלי בשם - "סוגיות ומחלוקות במערכת החינוך הישראלית". הקורס נועד להעניק לסטודנטים מבט רחב על מערכת החינוך ולפתח אצלם יכולת של השתתפות בדיון חינוכי-מדיניותי ורצון לנקוט עמדה. מטלת הסיום של הסטודנטים בקורס היא כתיבת דף עמדה (בנושא הפעילות של מערכת החינוך לצמצום פערים חברתיים) ובשיעור האחרון מתקיים דיבייט בנושא הרפורמות החינוכיות האחרונות האחרונות בפני קהל.  לאחר כל דיבייט הסטודנטים העמיתים מעניקים למתדיינים משוב על אופן הצגתו - האם הטיעונים היו משכנעים? האם הם התבססו על מקורות משמעותיים? האם הטיעונים ענו על טענות הצד שכנגד?

אירוע הדיבייט החגיגי בקורס התקיים ביום ה', 21/1/16. במהלכו, הסטודנטים הציגו עמדות בנוגע להיבטים שונים של רפורמות בעשור האחרון, ביקרו ונתנו משוב אלו לאלו. בסיום האירוע, ציינו סטודנטים את התרומה הייחודית של הקורס כהזדמנות של התנסות בלמידה אותנטית, מאתגרת וקשורה לשדה. הסטודנטים אף ציינו כי במהלך הקורס התמודדו בהצלחה עם מורכבות העבודה הקבוצתית ועם חשיבה וכתיבה רב-מימדית, בנושאים החינוכיים שנדונו בקורס.

מרצה הקורס -  ד"ר צפריר גולדברג, החוג ללמידה הוראה והדרכה

מתרגלות הקורס - גב' טלי אדרת-גרמן וגב' עירית פרידמן, החוג ללמידה, הוראה והדרכה

לצפייה בתמונות מהאירוע לחץ כאן (בחלון חדש)

הפקולטה לחינוך נפרדת מפרופ' גבריאל סלומון ז"ל

בצער כבד, הפקולטה לחינוך נפרדת מפרופ' (אמריטוס) גבי (גבריאל) סלומון שהלך לעולמו ביום ה-4 בינואר, 2016.

פרופ' סלומון נולד בתל אביב ב-1938. פעילותו הראשונה בחינוך הייתה כמדריך צעיר בתנועה המאוחדת. לאחר שירותו הצבאי חזר להדרכה בתנועת נוער זו והצטרף לקיבוץ נחל עוז. הוא עזב את הקיבוץ בהשפעת מאורעות ואדי סליב, והתיישב במעלות ובשנים 1960-1959 שימש שם מנהל בית נוער ובית ספר אזורי לנערים עובדים, והוא בן 21.

בשנת 1960 החל פרופ' סלומון בלימודי חינוך וגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית בירושלים. את לימודי התואר השני בחינוך ובפסיכולוגיה סיים ב-1964 בהצטיינות יתרה, וב-1968 סיים את לימודי התואר השלישי בפסיכולוגיה חינוכית ובתקשורת באוניברסיטת סטנפורד. עם סיום לימודי הדוקטורט בסטנפורד עבר סלומון לאוניברסיטת אינדיאנה, שם לימד שנה אחת. בסיום אותה שנה חזר לארץ והחל בעבודתו כמרצה בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית. סלומון הרחיב מאז את שדה מחקרו במחקרים ניסויים ובמחקרים השוואתיים בין-תרבותיים.

במלחמת יום הכיפורים, פרופ' סלומון התנדב לשמש פסיכולוג של הקו הראשון בחזית הדרום, ולאחר מכן התבקש על ידי הרמטכ"ל להתגייס לשירות קבע כדי לפתח שירות פסיכולוגי (לא קליני) ביחידות הסדירות. התנסות זאת הביאה את סלומון עם שובו לאוניברסיטה לעמוד בראש המגמה ל-מ"א בפסיכולוגיה חינוכית. שתי שנות שבתון בסטנפורד כפרופסור אורח, אפשרו לפרופ' סלומון לכתוב את ספרו: Interaction of Media, Cognition and Learning. קשריו הקרובים עם פול ווצלאביק חיזקו מאוד את גישתו האינטראקטיווית-מערכתית ושימשו בסיס לספרו בעברית "תקשורת" ולספר Communication and Education.

שנות השמונים ראו את עליית המחשב כגורם חשוב בחינוך, והנושא החל להעסיק גם את פרופ' סלומון. הוא עבר לאוניברסיטת תל אביב והקים בה ב-1984 את המגמה למחשבים וחינוך. לקחים שנלמדו מחקר אמצעי התקשורת בחינוך נתגלו כחשובים לגבי העיצוב והמחקר של המחשוב בחינוך; נראה היה שהדור החדש של מפתחי המחשוב קשוב ללקחים אלה. וכך הפך פרופ' סלומון לדמות בעלת מוניטין בינלאומי בתחום הזה. במחצית השנייה של שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים התפצלו עיסוקיו של סלומון לארבעה כיוונים משלימים. כיוונים אלה מצאו ביטוי ב-1993 בספר שערך: Distributed Cognitions. לכל אלה היו הדים חזקים במערכת החינוך. פרופ' סלומון הוזמן לעמוד בשנת 1986 בראש ועדה לאומית מטעם שר החינוך לבירור תפקידי המחשב בחינוך בארץ.

בשנת 1992 הצטרף פרופ' סלומון לאוניברסיטת חיפה, שם המשיך בפיתוח סביבות לימוד עתירות טכנולוגיה. באותה שנה נבחר לעמוד בראש בית הספר לחינוך, שאותו הפך כעבור שנתיים לפקולטה שבראשה עמד כדיקן עד 1998. בשנה זו הוזמן לשהות במשך שנה כעמית ב: Center for Advanced Study in the Behavioral Sciences. באותה שנה כתב את ספרו בעברית, "טכנולוגיות וחינוך בעידן האינפורמציה". עם שובו ארצה ב-1999 הקים פרופ' סלומון, יחד עם פרופ' ברוך נבו, את המרכז לחקר החינוך לשלום באוניברסיטת חיפה.

בשנת 2002, זכה פרופ' סלומון בפרס ישראל בתחום חקר החינוך. בנימוקי השופטים נכתב:
"פרופ' סלומון נחשב לאחד מאנשי החינוך המובילים בגישור שבין התיאוריה למעשה. הוא מנסה ללא הרף לגשר בין תפיסותיו התיאורטיות ובין הניסיון שרכש ממחקריו הרבים והפרויקטים המעשיים שביזמתו. גישתו מאפשרת שילוב מאוזן בין טכנולוגיה לפדגוגיה ועיצוב של סביבות לימוד חדשות שבהן התיאוריות מיושמות הלכה למעשה. פרופ' סלומון קשוב גם לצורכי מדינת ישראל ופועל כל העת לקידום מערכת החינוך בישראל.
הישגיו הרבים של פרופ' סלומון זכו להערכה ולהוקרה כבר בתחילת דרכו על ידי ארגונים שונים בעולם. האגודה הפסיכולוגית האמריקנית (APA) העניקה לפרופ' סלומון מעמד של Fellow. כמו כן, פרופ' סלומון הוזמן לשמש פרופסור אורח באוניברסיטאות שונות בארצות הברית - בדרום קרוליינה, במישיגן ובהרוורד - וכן מרצה מבוקש להרצאות מפתח בנושא המחשוב בכנסים בינלאומיים שונים".

מאז ועד מותו, המשיך פרופ' סולומון לפרסם את מחקריו בכתבי עת והוצאות לאור היוקרתיים ביותר בעולם בתחום החינוך. הוא אף המשיך להופיע בכנסים בינלאומיים ולהשפיע על זירת החינוך בישראל דרך מחקריו, תלמידיו ופועלו בשדה החינוכי.

לקריאת ראיון של פרופ' יורם הרפז עם פרופ' סלומון שפורסם ב"הד החינוך" בשנת 2008 (בחלון חדש)

חבריו וחברותיו בפקולטה לחינוך מבכים את לכתו ואבלים על אובדנו המצער.

לקריאת טקסט פרידה מאת ד"ר תמר אלמוג (בחלון חדש)

לקריאת ההספד שחיבר פרופ' משה זיינדר לחצו כאן (חלון חדש)

ספרה החדש של פרופ' עפרה מייזלס

The Caring Motivationהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' עפרה מייזלס מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על הוצאתו לאור של ספרה החדש "The Caring Motivation: An Integrated Theory" בהוצאת Oxford University Press.

תיאור הספר:

The Caring MotivationCaring is all around us and is manifested in diverse settings such as parenting, friendships, volunteering, altruism, mentoring, teaching, pet adoption, and gardening. The study of caring, the giving end of our relations, has been dispersed among a large variety of research paradigms (e.g., evolution, brain research, attachment theory, feminism, altruism, volunteering, parenting, social support, prosocial development, organizational citizenship behavior and sustainability) and this has impeded our understanding of caring.
The Caring Motivation is a pioneering attempt to bring the diverse research on caring together and to examine caring as a motivation from a broad perspective that relies on these very diverse literatures. Author Ofra Mayseless underscores that we as a species have an innate, biologically driven and evolutionarily chosen, yet contextually sensitive, general motivation to care, tend, empower, and nurture. Several intriguing insights emerge, and a conceptual model of caring as a fundamental and encompassing human motivation is presented. This is the first time that such a model is discussed in detail and its presentation helps us understand core common processes of caring across diverse targets as well as unique adaptations. The model presents for the first time a comprehensive view on how caring is psychologically activated and sustained and underscores the importance of life meaning and purpose in its enactment. The book also introduces a preliminary and innovative model of the universal developmental course of the caring motivational system from infancy to adulthood. This novel and pioneering view opens up exciting new arenas for research and for applications in psychotherapy, education, human growth, spirituality and religions, leadership and organizational behavior, and human sciences in general and highlights the pivotal place of care in our lives.

לדף הספר בהוצאה (בחלון חדש)

ספרה החדש של פרופ' עפרה מייזלס

The Caring Motivationהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' עפרה מייזלס מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על הוצאתו לאור של ספרה החדש "The Caring Motivation: An Integrated Theory" בהוצאת Oxford University Press.

תיאור הספר:

The Caring MotivationCaring is all around us and is manifested in diverse settings such as parenting, friendships, volunteering, altruism, mentoring, teaching, pet adoption, and gardening. The study of caring, the giving end of our relations, has been dispersed among a large variety of research paradigms (e.g., evolution, brain research, attachment theory, feminism, altruism, volunteering, parenting, social support, prosocial development, organizational citizenship behavior and sustainability) and this has impeded our understanding of caring.
The Caring Motivation is a pioneering attempt to bring the diverse research on caring together and to examine caring as a motivation from a broad perspective that relies on these very diverse literatures. Author Ofra Mayseless underscores that we as a species have an innate, biologically driven and evolutionarily chosen, yet contextually sensitive, general motivation to care, tend, empower, and nurture. Several intriguing insights emerge, and a conceptual model of caring as a fundamental and encompassing human motivation is presented. This is the first time that such a model is discussed in detail and its presentation helps us understand core common processes of caring across diverse targets as well as unique adaptations. The model presents for the first time a comprehensive view on how caring is psychologically activated and sustained and underscores the importance of life meaning and purpose in its enactment. The book also introduces a preliminary and innovative model of the universal developmental course of the caring motivational system from infancy to adulthood. This novel and pioneering view opens up exciting new arenas for research and for applications in psychotherapy, education, human growth, spirituality and religions, leadership and organizational behavior, and human sciences in general and highlights the pivotal place of care in our lives.

לדף הספר בהוצאה (בחלון חדש)

׳׳אני שותף!׳׳: ספר חדש לפרופ׳ שונית רייטר וד׳׳ר פנינה שביט

כריכת הספר ״אני שותף!״כריכת הספר ״אני שותף!״הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ׳ (אמריטה) שונית רייטר מהחוג לחינוך מיוחד על הוצאתו לאור של ספרה החדש יחד עם ד׳׳ר פנינה שביט, מהמכללה האקדמית בית ברל.  הספר החדש, ׳׳׳אני שותף!׳׳ חינוך הומניסטי לנחישות עצמית ולסנגור עצמי', ראה אור בהוצאת מכון מופ"ת תחת הסדרה 'תמה - תיאוריה ומעשה בהכשרה מורים' (לדף הספר בהוצאה).

בספר זה הכותבות מציעות דרך הוראה על פי מודל "מעגל ההפנמה", מודל המאפשר מסגרת מובנית של הוראה משמעותית ורלוונטית הן לתלמידי החינוך המיוחד הן לתלמידי החינוך הרגיל.

הספר מתמקד בדרכי חינוך והוראה שפותחו עבור תלמידים עם לקויות מורכבות בדרגות חומרה שונות, כגון: לקות קוגניטיבית, שיתוק מוחין, נכות גופנית, לקויות על רצף האוטיזם, הפרעות נפשיות והתנהגותיות, לקויות למידה ולקויות חושים מורכבות. תלמידים אלו לומדים במגוון מסגרות חינוך, מקצתם במסגרות נפרדות של החינוך המיוחד, כמה מהם במסגרות המשולבות כחטיבות בבתי ספר רגילים ואחרים משולבים פרטנית בכיתות הרגילות.

כיווני הוראה אלה, שפותחו עבור לומדים עם צרכים מיוחדים, התגלו כמתאימים ורלוונטיים ליישום הן בכיתות משולבות הן בכיתות רגילות. בספר הדגמות לתכניות לימודים מבוססות על מודל ״מעגל הפנמה״ והמאפשרות לתלמידים להיות שותפים ומעורבים בלמידה. במוקד העבודה טיפוח והעצמה של יכולותיהם האישיותיות והקוגניטיביות של התלמידים ובתוך כך חיזוק "הנחישות העצמית" ויכולת "הסנגור העצמי" שלהם.

ד״ר פנינה שביט היא ראש החוג לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל ומרצה בתכנית לתואר שני בליקויי למידה: הערכה והתערבות חינוכית. חוקרת בתחום של נחישות עצמית וסנגור עצמי והיבטים חברתיים של תלמידים עם צרכים מיוחדים והכשרת מורים. עבדה כמדריכה ארצית באגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, כמרכזת תחום תכניות הכנה לחיים ופעלה ליישום עקרונות החינוך ההומניסטי בהוראה על פי תכנית הלימודים "לקראת בגרות – ל"ב 21 ".

פרופ׳ שונית רייטר (אמריטוס) שימשה שנים רבות כמרצה וכחוקרת בפקולטה לחינוך בחוג לחינוך מיוחד באוניברסיטת חיפה. הייתה יו"ר הוועדה המקצועית שהכינה תכנית אב לחינוך המיוחד לגילאים הבוגרים - "לקראת בגרות – ל"ב 21", תכנית המבוססת על מודל ״מעגל ההפנמה״. המודל הוא ביטוי ליישום הפילוסופיה ההומניסטית בהוראה ומציג את תרומתה
של פרופ' רייטר לגישור בין התפיסה הפילוסופית למעשה החינוכי.

לדף הספר בהוצאת מכון מופ"ת לחצו כאן (בחלון חדש)

להורדת דגימה מפרק המבוא לחצו כאן (בחלון חדש)

סטודנטים בתכנית ׳רוח הכרמל׳ מתנסים בהוראה בבי׳׳ס בארה"ב

תמונת חלק מהסטודטנים המשתתפים בפרויקטבמסגרת התכנית ׳׳רוח הכרמל׳׳ המשותפת לחוג ללמידה, הוראה והדרכה עם החוג לתולדות ישראל ומקרא, קיימו הסטודנטים להוראה, במשך סמסטר שלם, התנסות מעשית בבתי ספר בארה׳׳ב במקצועות המקרא ומחשבת ישראל. התנסות זו היא חלק משיתוף פעולה בינלאומי בין אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב. יוזם התכנית הוא פרופ' חנן אלכסנדר, דיקנאט הסטודנטים באוניברסיטת חיפה אשר עמל להגשמתה יחד עם מרכזת התכנית גב' איילת אגוזי, בשיתוף הגורמים בחו"ל.

התוכנית כוללת לימודי תואר BA, MA במקרא ו/או מחשבת ישראל, ותעודת הוראה בתחומים אלה. ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל מסר כי במסגרת התוכנית הסטודנטים לומדים סמסטר בחו"ל, ומיועדים לעבוד בשליחות חינוכית בחו"ל בתום לימודיהם. הסטודנטים מקבלים מלגות שכר לימוד, מלגות קיום ומלגות דיור. התוכנית מעניקה לתלמידים אווירה לימודית מאתגרת, כולל ליווי אישי ושיתוף קהילתי בין התלמידים.

בית ספר אפשטיין שבאטלנטה, ארה"ב לקח חלק בתכנית ופרסם לאחרונה כתבה מקוונת על התנסותם של שלושה סטודנטים מהתכנית שהתארחו ולימדו בכיתותיו. הכתבה מעידה על הצלחתה של התכנית המיוחדת בהכשרתם של מורים למקצועות היהדות.

קישור לכתבה בבית הספר היהודי אפשטיין באטלנטה (בחלון חדש)

לדף הפייסבוק של התכנית (בחלון חדש)

סטודנטים בתכנית ׳רוח הכרמל׳ מתנסים בהוראה בבי׳׳ס בארה"ב

תמונת חלק מהסטודטנים המשתתפים בפרויקטבמסגרת התכנית ׳׳רוח הכרמל׳׳ המשותפת לחוג ללמידה, הוראה והדרכה עם החוג לתולדות ישראל ומקרא, קיימו הסטודנטים להוראה, במשך סמסטר שלם, התנסות מעשית בבתי ספר בארה׳׳ב במקצועות המקרא ומחשבת ישראל. התנסות זו היא חלק משיתוף פעולה בינלאומי בין אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת ג'ורג'יה בארה"ב. יוזם התכנית הוא פרופ' חנן אלכסנדר, דיקנאט הסטודנטים באוניברסיטת חיפה אשר עמל להגשמתה יחד עם מרכזת התכנית גב' איילת אגוזי, בשיתוף הגורמים בחו"ל.

התוכנית כוללת לימודי תואר BA, MA במקרא ו/או מחשבת ישראל, ותעודת הוראה בתחומים אלה. ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה, ד"ר אריה קיזל מסר כי במסגרת התוכנית הסטודנטים לומדים סמסטר בחו"ל, ומיועדים לעבוד בשליחות חינוכית בחו"ל בתום לימודיהם. הסטודנטים מקבלים מלגות שכר לימוד, מלגות קיום ומלגות דיור. התוכנית מעניקה לתלמידים אווירה לימודית מאתגרת, כולל ליווי אישי ושיתוף קהילתי בין התלמידים.

בית ספר אפשטיין שבאטלנטה, ארה"ב לקח חלק בתכנית ופרסם לאחרונה כתבה מקוונת על התנסותם של שלושה סטודנטים מהתכנית שהתארחו ולימדו בכיתותיו. הכתבה מעידה על הצלחתה של התכנית המיוחדת בהכשרתם של מורים למקצועות היהדות.

קישור לכתבה בבית הספר היהודי אפשטיין באטלנטה (בחלון חדש)

לדף הפייסבוק של התכנית (בחלון חדש)

ביקור המגמה לניהול מערכות חינוך בבי׳׳ס עין הים

תמונה מהביקורביום רביעי, 30.12.15, התקיים מפגש למידה של הסטודנטים לתואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך, מהחוג למנהיגות ומנהיגות בחינוך,  בבית ספר עין הים בחיפה,  במסגרת קורס הפרקטיקום.

את המפגש הוביל מר ברוך יעקובי, מנהל בית הספר, אשר הציג את תפיסתו החינוכית הייחודית והעקרונות  והערכים הייחודיים עליהם מושתת בית הספר. המפתח -  פדגוגיה משחקית ייחודית.

עין הים הוא בית חינוך המנהל תרבות אירגונית במרחב משחקי - יוצר ומפתח הלך רוח משחקי כתרבות בית ספרית וכאורח חיים ומהווה מקום בטוח ויוצר הצלחות דרך מיצוי כישוריו של התלמיד במרחב המשחקי.

הסטודנטים פגשו סגנון ניהול שמוביל, בשותפות מלאה עם צוות בית הספר, קיומה של סביבה לימודית ייחודית, שוברת שגרה, דינמית ופעלתנית, המנצלת את תנאי הסביבה. הסביבה החינוכית בבית הספר מזמנת מרחב אשלייתי מובחן מחיי היומיום,  השם דגש על התנהלות שיש בה תחושת זרימה ללא איום, שיפוט, או מתח, ועם זאת שמירה על מערכת חוקים וכללים.

במהלך הצפייה על פעילות התלמידים במרחב המשחקי בשיעורי שפה וחשבון יכלו הסטודנטים לראות את התפיסה מתורגמת הלכה למעשה - הלמידה החווייתית, ההתנסות, האתגר, הזדמנויות הלמידה לכל המשתתפים, הבחירה ועוד.   


לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (קישור לאלבום התמונות)


עוד על בית הספר (בחלון חדש)

לדף הפייסבוק של בית הספר (בחלון חדש)

Menu