ביקור המגמה לניהול מערכות חינוך בבי׳׳ס עין הים

תמונה מהביקורביום רביעי, 30.12.15, התקיים מפגש למידה של הסטודנטים לתואר שני במגמה לניהול מערכות חינוך, מהחוג למנהיגות ומנהיגות בחינוך,  בבית ספר עין הים בחיפה, במסגרת קורס הפרקטיקום.

את המפגש הוביל מר ברוך יעקובי, מנהל בית הספר, אשר הציג את תפיסתו החינוכית הייחודית והעקרונות  והערכים הייחודיים עליהם מושתת בית הספר. המפתח -  פדגוגיה משחקית ייחודית.

עין הים הוא בית חינוך המנהל תרבות אירגונית במרחב משחקי - יוצר ומפתח הלך רוח משחקי כתרבות בית ספרית וכאורח חיים ומהווה מקום בטוח ויוצר הצלחות דרך מיצוי כישוריו של התלמיד במרחב המשחקי.

הסטודנטים פגשו סגנון ניהול שמוביל, בשותפות מלאה עם צוות בית הספר, קיומה של סביבה לימודית ייחודית, שוברת שגרה, דינמית ופעלתנית, המנצלת את תנאי הסביבה. הסביבה החינוכית בבית הספר מזמנת מרחב אשלייתי מובחן מחיי היומיום,  השם דגש על התנהלות שיש בה תחושת זרימה ללא איום, שיפוט, או מתח, ועם זאת שמירה על מערכת חוקים וכללים.

במהלך הצפייה על פעילות התלמידים במרחב המשחקי בשיעורי שפה וחשבון יכלו הסטודנטים לראות את התפיסה מתורגמת הלכה למעשה - הלמידה החווייתית, ההתנסות, האתגר, הזדמנויות הלמידה לכל המשתתפים, הבחירה ועוד.   


לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (קישור לאלבום התמונות)


עוד על בית הספר (בחלון חדש)

לדף הפייסבוק של בית הספר (בחלון חדש)

ספר חדש בעריכתו של פרופ׳ דני בן-צבי

The Teaching and Learning of Statisticsברכות לפרופ׳ דני בן-צבי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ומהחוג לחינוך מתמטי, על הוצאת הספר החדש בעריכתו יחד עם קייטי מקר בהוצאת Springer תחת הכותרת:
The Teaching and Learning of Statistics: International Perspectives
הספר מספק דוגמאות אמפיריות ופרקטיות בנוגע להוראה ולמידה של סטטיסטיקה ברחבי העולם ובוחן הקשרים חינוכיים מרובים. הספר כולל פרקים על תכנון לימודים, פדגוגיה, תהליכי למידה והערכה רלבנטיים לתחום הסטטיסטיקה.

This book presents the breadth and diversity of empirical and practical work done on statistics education around the world. A wide range of methods are used to respond to the research questions that form it's base. Case studies of single students or teachers aimed at understanding reasoning processes, large-scale experimental studies attempting to generalize trends in the teaching and learning of statistics are both employed. Various epistemological stances are described and utilized.
The teaching and learning of statistics is presented in multiple contexts in the book. These include designed settings for young children, students in formal schooling, tertiary level students, vocational schools, and teacher professional development. A diversity is evident also in the choices of what to teach (curriculum), when to teach (learning trajectory), how to teach (pedagogy), how to demonstrate evidence of learning (assessment) and what challenges teachers and students face when they solve statistical problems (reasoning and thinking).

לפרטים נוספים (בחלון חדש)

ספר חדש בעריכתו של פרופ׳ דני בן-צבי

The Teaching and Learning of Statisticsברכות לפרופ׳ דני בן-צבי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ומהחוג לחינוך מתמטי, על הוצאת הספר החדש בעריכתו יחד עם קייטי מקר בהוצאת Springer תחת הכותרת:
The Teaching and Learning of Statistics: International Perspectives
הספר מספק דוגמאות אמפיריות ופרקטיות בנוגע להוראה ולמידה של סטטיסטיקה ברחבי העולם ובוחן הקשרים חינוכיים מרובים. הספר כולל פרקים על תכנון לימודים, פדגוגיה, תהליכי למידה והערכה רלבנטיים לתחום הסטטיסטיקה.

This book presents the breadth and diversity of empirical and practical work done on statistics education around the world. A wide range of methods are used to respond to the research questions that form it's base. Case studies of single students or teachers aimed at understanding reasoning processes, large-scale experimental studies attempting to generalize trends in the teaching and learning of statistics are both employed. Various epistemological stances are described and utilized.
The teaching and learning of statistics is presented in multiple contexts in the book. These include designed settings for young children, students in formal schooling, tertiary level students, vocational schools, and teacher professional development. A diversity is evident also in the choices of what to teach (curriculum), when to teach (learning trajectory), how to teach (pedagogy), how to demonstrate evidence of learning (assessment) and what challenges teachers and students face when they solve statistical problems (reasoning and thinking).

לפרטים נוספים (בחלון חדש)

ספר חדש בעריכתו של פרופ׳ דני בן-צבי

The Teaching and Learning of Statisticsברכות לפרופ׳ דני בן-צבי, מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה, ומהחוג לחינוך מתמטי, על הוצאת הספר החדש בעריכתו יחד עם קייטי מקר בהוצאת Springer תחת הכותרת:
The Teaching and Learning of Statistics: International Perspectives
הספר מספק דוגמאות אמפיריות ופרקטיות בנוגע להוראה ולמידה של סטטיסטיקה ברחבי העולם ובוחן הקשרים חינוכיים מרובים. הספר כולל פרקים על תכנון לימודים, פדגוגיה, תהליכי למידה והערכה רלבנטיים לתחום הסטטיסטיקה.

This book presents the breadth and diversity of empirical and practical work done on statistics education around the world. A wide range of methods are used to respond to the research questions that form it's base. Case studies of single students or teachers aimed at understanding reasoning processes, large-scale experimental studies attempting to generalize trends in the teaching and learning of statistics are both employed. Various epistemological stances are described and utilized.
The teaching and learning of statistics is presented in multiple contexts in the book. These include designed settings for young children, students in formal schooling, tertiary level students, vocational schools, and teacher professional development. A diversity is evident also in the choices of what to teach (curriculum), when to teach (learning trajectory), how to teach (pedagogy), how to demonstrate evidence of learning (assessment) and what challenges teachers and students face when they solve statistical problems (reasoning and thinking).

לפרטים נוספים (בחלון חדש)

יום החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך: נתיבי התפתחות בהובלה חינוכית

תמונה מיום החוגביום רביעי 23.12 התקיים יום חוג של החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, בנושא נתיבי התפתחות בהובלה חינוכית. לאחר שניתנה הרצאה בנושא מפי אפרת ברקאי-גורל, התקבצו המשתתפים לקבוצות שיח בהן דנו בנתיבי ההתפתחות האישיים של הנוכחים שכללו סיפורים אישיים מעוררי השראה.

היום סוכם בפאנל דינמי של משוב ותובנות מהמפגש. במפגש השתתפו תלמידי התואר הראשון, השני והשלישי וחברי הסגל שתרמו לאיכותו הפכו אותו למשמעותי. את היום ארגנו  גב' צליל אבני (BA), גב' בת-אל אוחיון (MA),  מר ברוך יעקבי (MA) וד"ר שירי לביא (חברת סגל בחוג).

החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך כולל למודים לתואר ב"א, מ"א ודוקטורט . מטרת הלימודים לתואר הראשון הנה לפתח את ההבנה בתחום המדיניות, הארגון והניהול, תוך שימת דגש על ההקשר החברתי והתרבותי הרחב והשפעתו על מערכת החינוך הפורמאלית והבלתי פורמאלית. כמו כן, הלמודים מתמקדים בהבנה רחבה של מערכת החינוך המקומית (בישראל) והגלובלית (בינלאומית) ,מתוך חשיבה אנליטית, ביקורתית וחדשנית. התכנית המוצעת ברמת התואר הראשון תאפשר ללומדים שעומדים בקריטריונים להתקבל ללא השלמות ללימודים בכל אחת ממגמות הלימוד בתואר השני בחוג.

למודי התואר השני והשלישי מאורגנים בשתי מגמות: המגמה לניהול מערכות חינוך, המיועדת להקנות ידע והתנסות בתחום הניהול ומשאבי אנוש, ולחשוף סטודנטים לידע ארגוני – ניהולי ולכלים ניהוליים. מטרת המגמה להכשיר עתודה מנהיגותית מובילה, שתוכל לסייע לארגונים חינוכיים להסתגל לשינויים בסביבה ולשפר אפקטיביות ארגונית. המגמה לחינוך חברה ותרבות העוסקת בקשרי הגומלין שבין חינוך, חברה ותרבות, תוך דגש מיוחד על החינוך הבלתי פורמאלי ומטרתה לפתח למידה וראייה ביקורתית של תהליכים חינוכיים במסגרות חיברות שונות. היא מיועדת לתלמידים בעלי תודעה חברתית ואחריות קהילתית, המעוניינים להשתלב בתפקידים מובילים בארגוני חינוך פורמאלי ובלתי – פורמאלי.

לצפייה בתמונות מיום החוג לחצו כאן (בחלון חדש)

ברכות לד׳׳ר דבורה קלקין-פישמן על ספרה החדש

From the Margins to New Groundברכות לד׳׳ר (אמריטה) דבורה קלקין-פישמן book image "From the Margins to New Ground"מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על הוצאת ספרה החדש יחד עם ד׳׳ר לאה הגואל, מהפקולטה לרפואה בטכניון, והמרכז הרפואי כרמל בחיפה בהוצאת Sense Publishers:
"From the Margins to New Ground: An Autoethnography of Passage between Disciplines"

תקציר הספר:

The authors, two sociologists, discover, follow-up, examine, and make sense of the cross-roads where the social and life sciences meet, surprised by the emergent story which they simultaneously witness and document. Together, they focus on Lea Hagoel’s professional path as a medical sociologist fitting in with bio-medical scientific work patterns of a multi-disciplinary team of physicians, nurses, bio-statisticians, IT personnel, molecular biologists, and managerial-administrative team members. Lea shared her experiences with Devorah, and what developed into this book consists of the story itself – the unfolding of events as observed and described by Lea who tells what it was like for a sociologist. Her story unfolds in the context of the ongoing dialogue which lasted more than two decades and turned into an autoethnography à deux. Finally, the ethnographers offer insights into the world of biology and medicine, into women’s lives, into being a native in a disciplinary culture, and into transdisciplinarity.
In three parts, the book describes and theorizes the quest of a medical sociologist for transdisciplinarity. Part I explores the theoretical background, Part II presents the story of different stages in Lea’s experiences tracing the trajectory of her growing professional repertoire and discovering the practical meaning of how cross-disciplinary knowledge affects her performance as a researcher in the organization with which she is affiliated. Part III draws conclusions about what moving between disciplines can mean for a researcher.

ברכות לד׳׳ר דבורה קלקין-פישמן על ספרה החדש

From the Margins to New Groundברכות לד׳׳ר (אמריטה) דבורה קלקין-פישמן book image "From the Margins to New Ground"מהחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך על הוצאת ספרה החדש יחד עם ד׳׳ר לאה הגואל, מהפקולטה לרפואה בטכניון, והמרכז הרפואי כרמל בחיפה בהוצאת Sense Publishers:
"From the Margins to New Ground: An Autoethnography of Passage between Disciplines"

תקציר הספר:

The authors, two sociologists, discover, follow-up, examine, and make sense of the cross-roads where the social and life sciences meet, surprised by the emergent story which they simultaneously witness and document. Together, they focus on Lea Hagoel’s professional path as a medical sociologist fitting in with bio-medical scientific work patterns of a multi-disciplinary team of physicians, nurses, bio-statisticians, IT personnel, molecular biologists, and managerial-administrative team members. Lea shared her experiences with Devorah, and what developed into this book consists of the story itself – the unfolding of events as observed and described by Lea who tells what it was like for a sociologist. Her story unfolds in the context of the ongoing dialogue which lasted more than two decades and turned into an autoethnography à deux. Finally, the ethnographers offer insights into the world of biology and medicine, into women’s lives, into being a native in a disciplinary culture, and into transdisciplinarity.
In three parts, the book describes and theorizes the quest of a medical sociologist for transdisciplinarity. Part I explores the theoretical background, Part II presents the story of different stages in Lea’s experiences tracing the trajectory of her growing professional repertoire and discovering the practical meaning of how cross-disciplinary knowledge affects her performance as a researcher in the organization with which she is affiliated. Part III draws conclusions about what moving between disciplines can mean for a researcher.

יום עיון בנושא חינוך למאבק בגזענות בחוג ללמידה, הוראה והדרכה

תמונה מהכנסיום העיון השנתי של המסלול להכשרת המורים בחוג ללמידה, הוראה והדרכה הוקדש לנושא חינוך למאבק בגזענות והתקיים ב-22 בדצמבר 2015 באולם הכט. יום העיון התקיים בשיתוף האגודה לזכויות האזרח ומדרשת אדם.

את יום העיון פתחה דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' לילי אורלנד-ברק אשר התייחסה בדבריה לחשיבות של התגייסות הסטודנטים לחינוך פעיל נגד גזענות בחברה הישראלית. הרצאת הפתיחה של ד"ר אריה קיזל, ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה (ולשעבר חבר וועדת המקצוע להוראת האזרחות במשרד החינוך) פרסה את הבעייתיות באימוץ יתר של תיאוריית השסע בהוראת האזרחות בישראל. "הבחירה בהמשגת השסע וההצבעה על ביטוייו כמקור להתפרקות החברה הישראלית טומנת בחובה את אחד המוקשים בפני מימוש רעיון האפשרות לקיים כאן חיים משותפים למשל תחת רעיון מדינת הלאום", אמר קיזל, " מדינת לאום כמדינת ישראל מתמודדת מאז ומתמיד ותתמודד תמיד עם הטיעון המוטח על ידי המיעוט על כך שהיא אינה דמוקרטיה. חלק מטיעוני המיעוט כנגד קיומה של מדינת לאום נשענים על כך שאין אפשרות לקיים תחת מדינת לאום את רעיון שוויון. זהו טיעון כבד-משקל אשר הביא את מדינת ישראל למצוא צידוקים רבים, תחת משפט העמים, להגשמת הזכות של העם היהודי להגדרה עצמית. בהינתן שרבים מאיתנו – היהודים בוודאי – מקבלים את הטיעונים הללו ואף נאחזים בהם – נותר כעת מרחב גדול – חי ונושם – אשר יש לתפקד במסגרתו כיהודים וערבים במדינה אחת ואחד מהם הוא יכולת ההכלה המשותפת, יכולת הקיום המשותף ואתגרי-קיום זה בכל התחומים האפשריים. ההכלה המשותפת של שתי האוכלוסיות – יהודית וערבית – לא אמורה להיות רק פורמלית אלא עליה להיות מהותית ויום יומית והיא מתפרצת לעברנו מכל עבר ושואלת שאלות יסודיות: כיצד? באילו דרכים? תחת איזו טרמינולוגיה? באיזו שפה? באילו מרחבים? אל תוך טווח שאלות אלה חודרת תוכנית הלימודים באזרחות".

פרופ' הנרייט דהאן-כלב, מייסדת תכנית המגדר באוניברסיטת בן גוריון בהרצאתה "גזענות וצבע עור: מה הקשר?" סקרה את המחקרים הרלוונטיים הקושרים בין עיסוק בצבע עור לבין גזענות וסימונו של האחר. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח דיבר בהרצאתו על הדילמות המלוות את ההבדל בין חופש הביטוי להסתה לאלימות תוך התייחסות לנושאים עכשווים. הוא גם ברך את אוניברסיטת חיפה על כך שדחתה את דרישת "אם תרצו" לבטל את הכנס.

שראף חסאן, מנהל מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח דיבר בשבח התכנית "כוחה של מילה" שהוצגה בפני הסטודנטים/ות וכן סקר את המטרות של התכנית החינוכית נגד גזענות שחולקה לכל משתתפי/ות יום העיון. ד"ר אוקי מרושק-קלארמן הקדישה את הרצאתה לנושא של התמודדות הצוות החינוכי עם תופעות גזעניות בכיתה ועל השינוי הנדרש בשיח הכיתתי לגבי אוכלוסיות מוחלשות או מודרות הן בחלוקת הזמן ומשאבי תהליכי ההוראה-למידה. ההרצאה המסכמת של יום העיון היתה של ד"ר צפריר גולדברג מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אשר קישר את תכנית הלימודים בהיסטוריה והאפשרויות לשלב תכנים בנושא תולדות האסלאם באופן אשר יתרום להידוק הקשר והאמפתיה בקרב תלמידים יהודים וערבים כאחד. הוא גם הציג דוגמאות לכך ממחקריו.

אל יום העיון הגיעו מנהלי בתי ספר, מורים ומכשירי מורים וכן אורחים רבים ממערכת החינוך אשר הביעו את הערכתם על כך שנושא חשוב ואקטואלי זה נבחן ביום העיון השנתי. עם תום פרק ההרצאות יצאו הסטודנטים/ות מתוכניות הכשרת המורים בדגם ה-PDS  לסדנאות בנושא התמודדות עם תופעות של גזענות בכיתה. את יום העיון הנחתה נאוה בר, רכזת תוכניות האימונים בהוראה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה


לצפייה בתמונות מיום העיון (בחלון חדש)

יום עיון בנושא חינוך למאבק בגזענות בחוג ללמידה, הוראה והדרכה

תמונה מהכנסיום העיון השנתי של המסלול להכשרת המורים בחוג ללמידה, הוראה והדרכה הוקדש לנושא חינוך למאבק בגזענות והתקיים ב-22 בדצמבר 2015 באולם הכט. יום העיון התקיים בשיתוף האגודה לזכויות האזרח ומדרשת אדם.

את יום העיון פתחה דיקנית הפקולטה לחינוך, פרופ' לילי אורלנד-ברק אשר התייחסה בדבריה לחשיבות של התגייסות הסטודנטים לחינוך פעיל נגד גזענות בחברה הישראלית. הרצאת הפתיחה של ד"ר אריה קיזל, ראש החוג ללמידה, הוראה והדרכה (ולשעבר חבר וועדת המקצוע להוראת האזרחות במשרד החינוך) פרסה את הבעייתיות באימוץ יתר של תיאוריית השסע בהוראת האזרחות בישראל. "הבחירה בהמשגת השסע וההצבעה על ביטוייו כמקור להתפרקות החברה הישראלית טומנת בחובה את אחד המוקשים בפני מימוש רעיון האפשרות לקיים כאן חיים משותפים למשל תחת רעיון מדינת הלאום", אמר קיזל, " מדינת לאום כמדינת ישראל מתמודדת מאז ומתמיד ותתמודד תמיד עם הטיעון המוטח על ידי המיעוט על כך שהיא אינה דמוקרטיה. חלק מטיעוני המיעוט כנגד קיומה של מדינת לאום נשענים על כך שאין אפשרות לקיים תחת מדינת לאום את רעיון שוויון. זהו טיעון כבד-משקל אשר הביא את מדינת ישראל למצוא צידוקים רבים, תחת משפט העמים, להגשמת הזכות של העם היהודי להגדרה עצמית. בהינתן שרבים מאיתנו – היהודים בוודאי – מקבלים את הטיעונים הללו ואף נאחזים בהם – נותר כעת מרחב גדול – חי ונושם – אשר יש לתפקד במסגרתו כיהודים וערבים במדינה אחת ואחד מהם הוא יכולת ההכלה המשותפת, יכולת הקיום המשותף ואתגרי-קיום זה בכל התחומים האפשריים. ההכלה המשותפת של שתי האוכלוסיות – יהודית וערבית – לא אמורה להיות רק פורמלית אלא עליה להיות מהותית ויום יומית והיא מתפרצת לעברנו מכל עבר ושואלת שאלות יסודיות: כיצד? באילו דרכים? תחת איזו טרמינולוגיה? באיזו שפה? באילו מרחבים? אל תוך טווח שאלות אלה חודרת תוכנית הלימודים באזרחות".

פרופ' הנרייט דהאן-כלב, מייסדת תכנית המגדר באוניברסיטת בן גוריון בהרצאתה "גזענות וצבע עור: מה הקשר?" סקרה את המחקרים הרלוונטיים הקושרים בין עיסוק בצבע עור לבין גזענות וסימונו של האחר. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח דיבר בהרצאתו על הדילמות המלוות את ההבדל בין חופש הביטוי להסתה לאלימות תוך התייחסות לנושאים עכשווים. הוא גם ברך את אוניברסיטת חיפה על כך שדחתה את דרישת "אם תרצו" לבטל את הכנס.

שראף חסאן, מנהל מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח דיבר בשבח התכנית "כוחה של מילה" שהוצגה בפני הסטודנטים/ות וכן סקר את המטרות של התכנית החינוכית נגד גזענות שחולקה לכל משתתפי/ות יום העיון. ד"ר אוקי מרושק-קלארמן הקדישה את הרצאתה לנושא של התמודדות הצוות החינוכי עם תופעות גזעניות בכיתה ועל השינוי הנדרש בשיח הכיתתי לגבי אוכלוסיות מוחלשות או מודרות הן בחלוקת הזמן ומשאבי תהליכי ההוראה-למידה. ההרצאה המסכמת של יום העיון היתה של ד"ר צפריר גולדברג מהחוג ללמידה, הוראה והדרכה אשר קישר את תכנית הלימודים בהיסטוריה והאפשרויות לשלב תכנים בנושא תולדות האסלאם באופן אשר יתרום להידוק הקשר והאמפתיה בקרב תלמידים יהודים וערבים כאחד. הוא גם הציג דוגמאות לכך ממחקריו.

אל יום העיון הגיעו מנהלי בתי ספר, מורים ומכשירי מורים וכן אורחים רבים ממערכת החינוך אשר הביעו את הערכתם על כך שנושא חשוב ואקטואלי זה נבחן ביום העיון השנתי. עם תום פרק ההרצאות יצאו הסטודנטים/ות מתוכניות הכשרת המורים בדגם ה-PDS  לסדנאות בנושא התמודדות עם תופעות של גזענות בכיתה. את יום העיון הנחתה נאוה בר, רכזת תוכניות האימונים בהוראה בחוג ללמידה, הוראה והדרכה


לצפייה בתמונות מיום העיון (בחלון חדש)

לטקסט של הרצאתו של ד"ר אריה קיזל (בחלון חדש): http://www.akizel.net/2016/01/blog-post.html

מפגש 4 בסמינר הפקולטה לחינוך: תקפנות במסגרות חינוכיות

ביום חמישי, ה- 31.12.15 ייערך המפגש הרביעי במסגרת סמינר הפקולטה לחינוך "אקטואליה בחינוך: נקודות מבט של חברות וחברי הסגל בפקולטה לחינוך". המפגש הפעם יוקדש לחוג לייעוץ והתפתחות האדם סביב הנושא : 'תוקפנות במסגרות חינוכיות - ערכים, וויסות רגשי והתערבות'. ההרצאה תנתן על ידי ד"ר מיה בניש, ד"ר מוטי בנישה, ד"ר תמר אהרונסון, ד"ר יאיר זיו ופרופ' מירי שרף.  

תופעות של תקפנות ובריונות מעסיקות מערכות חינוך בארץ ובעולם. שאלות הנוגעות לגורמים לתופעות אלו נבחנות מפרספקטיבות תיאורטיות שונות, ומגוון גישות חינוכיות-טיפוליות מכוונות פסיכולוגים ויועצים הפועלים במערכת החינוך. במסגרת הסמינר, יציגו חלק מחוקרי החוג המשגות תיאורטיות המכוונות את מחקריהם בתחומים אלו, יוצגו ממצאים, וידונו שיטות התערבות בהקשרים חינוכיים והתפתחותיים.

המפגש יתקיים בחדר 363, בבניין הפקולטה בין השעות 12:00- 14:00 ויוגש כיבוד קל.

על ארגון סדרת המפגשים בשנה"ל תשע"ו אחראיים פרופ' לילי אורלנד-ברק, ד"ר דבי גולדן וד"ר אביהו שושנה

מענק מחקר BSF לפרופ׳ ענת שר וד׳׳ר שרה ברגר על שינה ולמידה בינקות

sleeping babyהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' ענת שר, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם על זכייתה במענק מחקר מהקרן הדו לאומית למדע ארה"ב-ישראל (BSF) ביחד עם ד"ר שרה ברגר (Sarah Berger) מהמחלקה לפסיכולוגיה ב-(CUNY (College of Staten Island , על מחקרן העוסק בשינה ולמידה בינקות. המענק ניתן לתקופה של שלוש שנים במסגרת תכנית NSF-BSF בפסיכולוגיה:

LEARNING TO SOLVE A NOVEL MOTOR PROBLEM IN INFANCY: DOES SLEEP PLAY A ROLE?

Abstract:
The role of sleep in human learning is among the challenging frontiers of neuroscience. Numerous studies have demonstrated that, in adults, sleep enhances motor learning - the type of memory in which a particular sequence of actions is learned. To date, no research directly examined the relationship between sleep and motor learning during early development. In the course of their first two years of life, babies go through rapid and major cognitive and motor changes. In a short period of time, they acquire new problem-solving skills, improve their ability to focus their attention, begin to move around independently, and transition from crawling to walking. While these significant developments take place, babies are spending the majority of each day sleeping. It has long been assumed that there is a correlation between the impressive amount of sleep that occurs in early childhood and infants’ and toddlers’ developmental progress in multiple domains. However, there is very little research that investigated the impact of sleep on developmental achievements, and virtually no research that directly examines the relationship between sleep and motor learning.

The objective of the proposed research is to examine the effects of sleep on infants’ motor learning. We will train infants on a novel motor problem that involves crossing a tunnel – a challenging task for toddlers who just begun walking. After learning to perform the task, a sub-group of infants will nap and a second group will not. We will examine if infants who sleep after learning improve performance compared to infants who do not nap after training. A second goal is to examine the involvement of night time sleep in consolidating learning. We will administer the tunnel task again after 24-hour allowing us to test if nighttime sleep improved memory consolidation. By using an objective sleep monitor - a noninvasive wrist-watch sized device, it would be possible to measure individual differences in quality of sleep and examine how they relate to learning the new task. By controlling nap schedule and including a measure of nighttime sleep this research aims to illuminate unique roles of daytime and nighttime sleep and their joint contributions for consolidating new experiences and promoting learning.

Given a growing concern that the sleep needs of young children are not adequately met, and the evidence-based research that poor sleep risks optimal development, in the long run, the proposed line of research would advance knowledge about the importance of balancing between enriched learning experiences and the provision of childcare practices that promote rest and regulation.

מענק מחקר BSF לפרופ׳ ענת שר וד׳׳ר שרה ברגר על שינה ולמידה בינקות

sleeping babyהפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' ענת שר, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם על זכייתה במענק מחקר מהקרן הדו לאומית למדע ארה"ב-ישראל (BSF) ביחד עם ד"ר שרה ברגר (Sarah Berger) מהמחלקה לפסיכולוגיה ב-(CUNY (College of Staten Island , על מחקרן העוסק בשינה ולמידה בינקות. המענק ניתן לתקופה של שלוש שנים במסגרת תכנית NSF-BSF בפסיכולוגיה:

LEARNING TO SOLVE A NOVEL MOTOR PROBLEM IN INFANCY: DOES SLEEP PLAY A ROLE?

Abstract:
The role of sleep in human learning is among the challenging frontiers of neuroscience. Numerous studies have demonstrated that, in adults, sleep enhances motor learning - the type of memory in which a particular sequence of actions is learned. To date, no research directly examined the relationship between sleep and motor learning during early development. In the course of their first two years of life, babies go through rapid and major cognitive and motor changes. In a short period of time, they acquire new problem-solving skills, improve their ability to focus their attention, begin to move around independently, and transition from crawling to walking. While these significant developments take place, babies are spending the majority of each day sleeping. It has long been assumed that there is a correlation between the impressive amount of sleep that occurs in early childhood and infants’ and toddlers’ developmental progress in multiple domains. However, there is very little research that investigated the impact of sleep on developmental achievements, and virtually no research that directly examines the relationship between sleep and motor learning.

The objective of the proposed research is to examine the effects of sleep on infants’ motor learning. We will train infants on a novel motor problem that involves crossing a tunnel – a challenging task for toddlers who just begun walking. After learning to perform the task, a sub-group of infants will nap and a second group will not. We will examine if infants who sleep after learning improve performance compared to infants who do not nap after training. A second goal is to examine the involvement of night time sleep in consolidating learning. We will administer the tunnel task again after 24-hour allowing us to test if nighttime sleep improved memory consolidation. By using an objective sleep monitor - a noninvasive wrist-watch sized device, it would be possible to measure individual differences in quality of sleep and examine how they relate to learning the new task. By controlling nap schedule and including a measure of nighttime sleep this research aims to illuminate unique roles of daytime and nighttime sleep and their joint contributions for consolidating new experiences and promoting learning.

Given a growing concern that the sleep needs of young children are not adequately met, and the evidence-based research that poor sleep risks optimal development, in the long run, the proposed line of research would advance knowledge about the importance of balancing between enriched learning experiences and the provision of childcare practices that promote rest and regulation.

אות הוקרה לפרופ' ציפי שכטמן מהאגודה האמריקאית למטפלים קבוצתיים

Prof. zipi shectman

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' (אמריטה) ציפי שכטמן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על זכייתה באות הוקרה יוקרתי (Distinguished Fellowship) מהאגודה האמריקאית למטפלים קבוצתיים ( America Group Psychotherapy Association- AGPA).

האגודה היא המובילה בתחום הטיפול הקבוצתי ופעולת כארגון בעל שלוש זרועות - כגוף מקצועי וחינוכי, כגוף פילנטרופי וכגוף מכשיר. האגודה המולטידיסציפלינארית מונה כ 3000 חברים שכוללים פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוצליאיים, אחיות, יועצי בריאות קליניים, מטפלי משפחה, אנשי כמורה, פסיכוטרפיסטיים ומטפלים באמנויות. אות ההוקרה המכובד ניתן לחברים הפעילים באגודה מעל ל 15 שנה ושהקריירה המקצועית שלהם ממקמת אותם כתיאורטיקנים, אנשי מקצועי ומחנכים מובלים בתחום הטיפול הקבוצתי וכמנהיגים יוצאי דופן.

פרופ´ שכטמן היא פרופסור אמריטה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה (לשעבר - ראש המגמה להנחיית קבוצות). היא מנחה קבוצות ומכשירה יועצים ופסיכולוגים קבוצתיים זה למעלה משלושים שנה. במחקריה היא מתמקדת בעיקר בייעוץ קבוצתי ובפסיכותרפיה לילדים ולמתבגרים הסובלים מקשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים. היא חיברה 3 ספרים ולמעלה מ-100 מאמרים ופרקים בספרים שונים. היא חברה באגודה הפסיכולוגית האמריקנית (APA), באגודה האמריקנית לפסיכותרפיה קבוצתית (AGPA) ובאגודה להתנהגות תוקפנית (Society for Aggressive Behavior). היא שמשה כעורכת משנה לכתב העת Group Dynamic ומהווה חלק מוועדת העורכים בכתבי העת החשובים העוסקים בקבוצות, וביניהם The Journal for Specialists in Group Work, The International Journal of Group Psychotherapy, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice

אות הוקרה לפרופ' ציפי שכטמן מהאגודה האמריקאית למטפלים קבוצתיים

Prof. zipi shectman

הפקולטה לחינוך מברכת את פרופ' (אמריטה) ציפי שכטמן מהחוג לייעוץ והתפתחות האדם על זכייתה באות הוקרה יוקרתי (Distinguished Fellowship) מהאגודה האמריקאית למטפלים קבוצתיים ( America Group Psychotherapy Association- AGPA).

האגודה היא המובילה בתחום הטיפול הקבוצתי ופעולת כארגון בעל שלוש זרועות - כגוף מקצועי וחינוכי, כגוף פילנטרופי וכגוף מכשיר. האגודה המולטידיסציפלינארית מונה כ 3000 חברים שכוללים פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוצליאיים, אחיות, יועצי בריאות קליניים, מטפלי משפחה, אנשי כמורה, פסיכוטרפיסטיים ומטפלים באמנויות. אות ההוקרה המכובד ניתן לחברים הפעילים באגודה מעל ל 15 שנה ושהקריירה המקצועית שלהם ממקמת אותם כתיאורטיקנים, אנשי מקצועי ומחנכים מובלים בתחום הטיפול הקבוצתי וכמנהיגים יוצאי דופן.

פרופ´ שכטמן היא פרופסור אמריטה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה (לשעבר - ראש המגמה להנחיית קבוצות). היא מנחה קבוצות ומכשירה יועצים ופסיכולוגים קבוצתיים זה למעלה משלושים שנה. במחקריה היא מתמקדת בעיקר בייעוץ קבוצתי ובפסיכותרפיה לילדים ולמתבגרים הסובלים מקשיים חברתיים, רגשיים והתנהגותיים. היא חיברה 3 ספרים ולמעלה מ-100 מאמרים ופרקים בספרים שונים. היא חברה באגודה הפסיכולוגית האמריקנית (APA), באגודה האמריקנית לפסיכותרפיה קבוצתית (AGPA) ובאגודה להתנהגות תוקפנית (Society for Aggressive Behavior). היא שמשה כעורכת משנה לכתב העת Group Dynamic ומהווה חלק מוועדת העורכים בכתבי העת החשובים העוסקים בקבוצות, וביניהם The Journal for Specialists in Group Work, The International Journal of Group Psychotherapy, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice

מרצים מצטיינים בפקולטה לחינוך תשע׳׳ה

מחיאות כפייםהפקולטה לחינוך מברכת את חברי הסגל המצטיינים לפי סקר שביעות רצון מהוראה בשנה"ל תשע"ה.

ברכות חמות למצטיינים בהוראה סגל בכיר:

  • ד"ר יותם חותם - החוג ללמידה, הוראה והדרכה
  • ד"ר צפריר גולדברג - החוג ללמידה, הוראה והדרכה
  • ד"ר לטם פרי-חזן - החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך
  • ד"ר איריס מנור - בנימיני - החוג לחינוך מיוחד
  • ד"ר יאיר זיו - החוג לייעוץ והתפתחות האדם

ברכות חמות למצטיינים בהוראה סגל זוטר:

  • גב' אורלי ארז - החוג לחינוך מיוחד
  • ד"ר יוסף בר - החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך
  • מר רן אלמוג - החוג לייעוץ והתפתחות האדם
  • ד"ר פנינית רוסו-נצר - החוג לייעוץ והתפתחות האדם

מענק מחקר מהקהילה האירופית לפרופ' דני בן-צבי עם ד"ר עדו גל

פרופ׳ דני בן צביברכות לפרופ' דני בן צבי, מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ומהחוג לחינוך מתמטי על זכייתו יחד עם ד"ר עדו גל מהחוג למשאבי אנוש, במענק מחקר מכובד מטעם הקהילה האירופית בנושא: “Promoting civic engagement via exploration of evidence: Challenges for statistics education”
 
תקציר המחקר:

RATIONALE and NEEDS: A vibrant democracy requires informed citizens who can monitor and discuss societal progress towards economic and social goals and human rights. However, this requires the ability to explore, understand, and reason about information of a multivariate nature, as most social problems and trends involve complex data and multiple variables. This project aims to develop new methods for statistics instruction that contribute to young people's ability to understand quantitative evidence and statistics about key social phenomena that permeate civic life. Thus it fills a significant gap found in most curricula across Europe: the lack of attention paid to understanding publicly available rich data relevant to pressing social problems.

OBJECTIVES: The project has three primary goals:

  1. to advance a new type of instruction in statistics that is more focused on deep understanding and interpretation of data about social issues;
  2. to develop open source materials that enable teachers and students to engage with real up-to-date social data from public datasets suitable for each country and pan-European comparisons; and
  3. to introduce teachers and students to dynamic visualization tools that enable them to explore and understand multivariate data with ease.

מענק מחקר מהקהילה האירופית לפרופ' דני בן-צבי עם ד"ר עדו גל

פרופ׳ דני בן צביברכות לפרופ' דני בן צבי, מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך, בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ומהחוג לחינוך מתמטי על זכייתו יחד עם ד"ר עדו גל מהחוג למשאבי אנוש, במענק מחקר מכובד מטעם הקהילה האירופית בנושא: “Promoting civic engagement via exploration of evidence: Challenges for statistics education”
 
תקציר המחקר:

RATIONALE and NEEDS: A vibrant democracy requires informed citizens who can monitor and discuss societal progress towards economic and social goals and human rights. However, this requires the ability to explore, understand, and reason about information of a multivariate nature, as most social problems and trends involve complex data and multiple variables. This project aims to develop new methods for statistics instruction that contribute to young people's ability to understand quantitative evidence and statistics about key social phenomena that permeate civic life. Thus it fills a significant gap found in most curricula across Europe: the lack of attention paid to understanding publicly available rich data relevant to pressing social problems.

OBJECTIVES: The project has three primary goals:

  1. to advance a new type of instruction in statistics that is more focused on deep understanding and interpretation of data about social issues;
  2. to develop open source materials that enable teachers and students to engage with real up-to-date social data from public datasets suitable for each country and pan-European comparisons; and
  3. to introduce teachers and students to dynamic visualization tools that enable them to explore and understand multivariate data with ease.

יום עיון לקידום תלמידות בלימודי מדע וטכנולוגיה בחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך

תמונה מיום העיוןביום א' 8.11.2015, התקיים יום עיון בנושא קידום תלמידות בבחירת לימודי מדע וטכנולוגיה, שנערך במסגרת החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך. ביום העיון, הוצגו ממצאים ראשוניים ממחקר שנערך על ידי פרופ' אנית סומך מאוניברסיטת חיפה ופרופ' מרים ארז מהטכניון, במימון קרן MOST  של משרד המדע והטכנולוגיה. בנוסף, הוצגו יוזמות מקומיות וארציות לעידוד תלמידות בבחירת לימודי מדע וטכנולוגיה, ונערכו דיונים סביב שולחנות עגולים בנושאים העומדים על סדר היום בתחום זה.

מתוך מחקרן של פרופ' סומך ופרופ' ארז "פיתוח מודל לעידוד תלמידות בבחירת מקצועות מדע וטכנולוגיה",
עולה כי נשים נמצאות בתת-ייצוג בתחומי המדע והטכנולוגיה הן בשלב בחירת מגמת הלימודים בבית הספר והן בעולם העבודה, בעיקר בתחומי המתמטיקה,  הטכנולוגיה וההנדסה. אחוז התלמידות במקצועות ההנדסה באוניברסיטאות בארץ נמוך במיוחד, פחות מ-20% . סקירת הנעשה בישראל מעלה כי קיים מגוון של יוזמות/תכניות לעידוד תלמידות בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה לבחירה במקצועות המדע והטכנולוגיה כמקצועות מורחבים. למרות חשיבותן של תכניות אלו, נראה כי חסר מחקר מקיף אשר יבחן את מאפייני המודלים השונים, ואת הצלחתם. על כן, מטרות המחקר הן:
(1) לזהות גורמים לפערי מגדר בבחירת מקצועות מדעיים-טכנולוגיים בבתי הספר התיכוניים בישראל.
(2) לשקף תמונת מצב של התכניות הפורמאליות והבלתי פורמאליות הקיימות במערכת החינוך בישראל לעידוד תלמידות לבחור במקצועות המדעיים-טכנולוגיים, ולהעריך את האפקטיביות שלהם.
(3) לפתח מודל חינוכי-פדגוגי שמטרתו לעודד תלמידות תיכון לבחור במקצועות מדעיים-טכנולוגיים במהלך לימודיהם בבית ספר תיכון.
המחקר הינו מחקר אורך ומשולבים בו כלים כמותיים ואיכותניים – ניתוח מסמכים, ראיונות עומק ושאלונים. חשיבותו של המחקר הינה בכך שהוא יאפשר, לראשונה, מיפוי והערכה של התכניות הקיימות לעידוד בנות לבחור במקצועות- המדעים-טכנולוגיים, ויציע מודל מבוסס-נתונים שניתן ליישום בבתי- הספר.

שתי החוקרות הן פסיכולוגיות ארגוניות שמתמקדות בחקר המוטיבציה. אנית סומך מאוניברסיטת חיפה, חוקרת את הסביבה הבית-ספרית ומרים ארז מהטכניון, חוקרת מוטיבציה לעבודה וחדשנות בארגונים. כל אחת מהחוקרות ממלאת תפקיד של יועצת נשיא האוניברסיטה/טכניון לשוויון מגדרי.

לצפייה בתמונות מיום העיון לחצו כאן (בחלון חדש)

מאמר חדש על קידום הבנה בינתחומית באמצעות קהילות למידה מוגברות טכנולוגיה

צילום מסך מתוך הממשקמאמר חדש של עדי קדרון ופרופ' יעל קלי מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך,צילום מסך שני מתוך הממשק בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, העוסק בקידום הבנה בינתחומית באמצעות קהילות למידה מוגברות טכנולוגיה, פורסם לאחרונה בכתב העת Research in Learning Technologies.

המאמר מבוסס על מחקר אודות מודל ההוראה המיושם בחוג ללמידה, הוראה והדרכה זו השנה השלישית, בשני קורסים הפועלים במקביל:
"למידה בחברת המידע" - קורס מתוקשב לתואר ראשון ותעודת הוראה
"למידה והוראה בחברת המידע" - קורס היברידי לתארים מתקדמים.
כל אחד מהקורסים הללו בוחן  את התמה המרכזית של "למידה בחברת המידע" במטרה לגבש אמירה אינטגרטיבית-בינתחומית על סמך 6 זוויות דיסציפלינאריות שונות שמביאים לנו שישה מחוקרי מרכז LINKS.
בנוסף לפעילויות הלמידה בתוך כל קורס, מתקיימות גם אינטראקציות מעוצבות בין הקורסים, בגישה של חניכות קוגניטיבית, במטרה ליצור קהילת למידה רחבה הפורצת את הגבולות המסורתיים באקדמיה. כך, לומדים הסטודנטים לתארים המתקדמים גם על סוגיות "הוראה בחברת המידע".

למאמר המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

מאמר חדש על קידום הבנה בינתחומית באמצעות קהילות למידה מוגברות טכנולוגיה

צילום מסך מתוך הממשקמאמר חדש של עדי קדרון ופרופ' יעל קלי מהמגמה לטכנולוגיות בחינוך,צילום מסך שני מתוך הממשק בחוג ללמידה, הוראה והדרכה, העוסק בקידום הבנה בינתחומית באמצעות קהילות למידה מוגברות טכנולוגיה, פורסם לאחרונה בכתב העת Research in Learning Technologies.

המאמר מבוסס על מחקר אודות מודל ההוראה המיושם בחוג ללמידה, הוראה והדרכה זו השנה השלישית, בשני קורסים הפועלים במקביל:
"למידה בחברת המידע" - קורס מתוקשב לתואר ראשון ותעודת הוראה
"למידה והוראה בחברת המידע" - קורס היברידי לתארים מתקדמים.
כל אחד מהקורסים הללו בוחן  את התמה המרכזית של "למידה בחברת המידע" במטרה לגבש אמירה אינטגרטיבית-בינתחומית על סמך 6 זוויות דיסציפלינאריות שונות שמביאים לנו שישה מחוקרי מרכז LINKS.
בנוסף לפעילויות הלמידה בתוך כל קורס, מתקיימות גם אינטראקציות מעוצבות בין הקורסים, בגישה של חניכות קוגניטיבית, במטרה ליצור קהילת למידה רחבה הפורצת את הגבולות המסורתיים באקדמיה. כך, לומדים הסטודנטים לתארים המתקדמים גם על סוגיות "הוראה בחברת המידע".

למאמר המלא לחצו כאן (בחלון חדש)

Menu